Små och enkla medel – humanitärt arbete i Rumänien

”En nyckel till att bekämpa barnfattigdomen är att rikta in sig på fattigdomen i hushållen, som den ofta bottnar i. Tillgång till sociala tjänster av hög kvalitet måste vara en prioritet.” FN:s generalsekreterare António Guterres.

”När pandemin kom till Bukarest i Rumänien blev den statsregistrerade välgörenhetsorganisationen Helping Hands-Asociatia Maini Intinse Charity plötsligt avbruten i sitt auktoriserade arbete. Utan skyddsmasker kunde organisationens medlemmar inte skaffa de förnödenheter som behövdes. Vi kunde skaffa skyddsmasker åt dem. Dessutom fanns det 30 familjer som behövde omedelbar hjälp med baslivsmedel och förnödenheter.

Vi har samarbetat med Helping Hands i flera år för att stödja deras humanitära arbete med utrustning till lekplatser, byggförbättringar och nu med nödmasker för att förhindra spridning av covid samt livsmedelsbistånd. Den här organisationen fokuserar sina resurser på utbildningsstöd åt 120 barn som är socialt utsatta eller har funktionsnedsättningar. Organisationen tillhandahåller också rådgivning åt dessa barns föräldrar.

Adrian Popa, chef för Helping Hands, är en ödmjuk hjälte när det gäller humanitärt arbete. Han har fått stöd från lokala myndigheter och har en vision om att utvidga verksamheten till att kunna hjälpa fler barn och familjer i nöd”, förklarar äldste Mark Falslev från Latter-day Saint Charities.

”Det kan vara värt att veta att vi inledde månaden med bön, och bad Gud hjälpa oss den här månaden med de 30 familjer som befann sig i covid-kris. En dag senare ringde äldste Mark Falslev upp mig och erbjöd mat till familjerna. Jag ger Gud äran för att ha besvarat våra böner. Vi är välsignade som kan hjälpa andra.

Vi är alla Guds barn. Det spelar ingen roll vilken etnicitet, religion, social eller ekonomisk ställning någon har. Gud är medveten om våra ansträngningar och älskar oss alla. Med all den förvirring och oro som finns i världen kan humanitärt arbete göra skillnad i samhället”, säger Adrian Popa, chef för Helping Hands.

”Vi uppskattar möjligheten att få arbeta med så fina människor i Rumänien och se hur Herrens hand finns där för oss alla i våra utmaningar. Små och enkla medel kan göra skillnad i livets utmaningar”, fortsätter äldste Falslev.

Latter-day Saint Charities, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas humanitära organisation, har samarbetat med Adrian Popa på flera projekt genom åren, däribland på stora rumänska vattenförbättringsprojekt i Poșta, Tulcea träskmark och Valea Teilor.