Slkthistoria presenterad fr president Barack Obama av kyrkans president Thomas S Monson

President Barack Obama sammantrffar med (frn vnster) senator Harry Reid, Joshua DuBois, president Thomas S Monson och ldste Dallin H Oaks i ovala rummet.

President Barack Obama fick i dag av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga fem stora lderinbundna volymer som dokumenterar hans slkthistoria mnga generationer tillbaka och omfattar hundratals r. Bckerna verlmnades av kyrkans president Thomas S Monson och ldste Dallin H Oaks i kyrkans tolv apostlars kvorum. De tfljdes av senatens majoritetsledare Harry Reid frn Nevada som ocks r medlem i kyrkan. President Monson sade: ”President Obamas slkt har gott om exempel p ledarskap, uppoffringar och tjnande. Vi r mycket glada ver att ha forskat fram hans slkthistoria och r hedrade ver att f presentera den fr honom i dag.” ldste Oaks, som verinser kyrkans slktforskningsprogram, sade: ”Kyrkan har stora resurser och mycket erfarenhet betrffande genealogiskt arbete, och vi r stolta ver att ha forskat fram en sdan unik och imponerande slkthistoria.” ”Jag tackar president Monson och ldste Oaks fr att de delger presidenten och hans familj vr religions tradition av genealogisk forskning”, sade senatens majoritetsledare Harry Reid. ”Jag r ocks glad ver att president Obama och ldste Oaks fick tillflle att diskutera sin gemensamma passion fr juridik. D jag knner till presidentens och nationens frsta dams djupa aktning fr familjen, r jag hedrad ver att vr kyrka kan ha ngon del i att dokumentera deras slkthistoria.” Kyrkan har ocks verlmnat personlig slkthistoria till andra av USA:s presidenter, dribland presidenterna George W Bush och Bill Clinton. Fljande pressmeddelande gavs av Vita Huset efter besket: VITA HUSET Pressekreterarens kontor FR OMEDELBAR PUBLICERING 20 juli 2009 Uttalande av presidenten efter mtet med senatens majoritetsledare Harry Reid och ledarna fr Jesu Kristi Kyrka Presidenten gjorde fljande uttalande efter mtet med senatens majoritetsledare Harry Reid och ledarna fr Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i Vita huset i dag:
”Jag uppskattade mitt mte med president Monson och ldste Oaks. Jag r tacksam fr de genealogiska uppteckningar som de frde med sig och jag ser fram emot att lsa igenom materialet tillsammans med mina dttrar. Det r ngot som vr familj ska hlla krt under kommande r.” Se pressmeddelandet p Vita Husets webplats