RootsTech - låt dig inspireras att släktforska

Jag känner att mitt ursprung blir mer viktigt för mig när min livssituation är osäker. Mitt efternamn kommer från 1700-talets Sverige, då man gav nya efternamn till alla soldater som hette Andersson, Persson eller Svensson. Min anfader var med i ett krig och stupade, men familjen hittade sätt att överleva på. Sönerna startade nybyggen och arbetade hårt. Detta ursprung ger mig kraft att hämta styrka från när jag behöver det. De levde i svåra tider, precis som jag lever i en svår tid.

Jag har möjlighet att veta om denna historia tack vare kyrkböcker och släktuppteckningar. Det är spännande att lära sig mer om förfäder och släktingar! Det är fantastiskt att det finns så många digitala hjälpmedel nuförtiden som underlättar släktforskning för alla intresserade. Personligen använder jag verktyget FamilySearch - som är gratis - för att sammanställa min forskning och få överblick på alla familjegrenar.

En av världens största släktforskningskonferenser är RootsTech Connect, som 2021 sänds som en gratis upplevelse online den 25-27 februari. Man kan välja mellan ett brett urval av kurser och det finns något för alla att upptäcka och inspireras av. Jag ser fram emot att ta del av den här konferensen, för att än mer stärka min identitet. Och jag tror att i förlängningen kommer kunskapen om min släkt att öka min självkänsla i dessa tider, så att jag kan möta framtiden med hopp och optimism.

Sandra, Göteborg