Ren gudstjnst i Haiti

Det r en scen vi har sett frut. Nr liv delggs av en katastrof uppdagas det bsta i mnniskan och mnga sidostter personlig bekvmlighet, tidsscheman och intressen fr att osjlviskt delta i det Bibeln beskriver som en ren gudstjnst --- att ta sig an frldralsa barn och nkor i deras nd. Erbjudanden om hjlp fldade in till min kyrka i tusental --- och vi r bara en organisation bland mnga. Jag var missionr dr och talade kreol. Hur kan jag hjlpa till? Eller jag r lkare och kan ka omedelbart om du kan ordna en stol p ett plan. Medan andra hjlporganisationer och regeringar samordnade alla sina insatser mobiliserade Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga humanitra resurser omedelbart nr nyheten ndde huvudkontoret i Salt Lake City. Ibland samarbetade vi med ideella organisationer eller andra grupper eller vlgrenhetsorganisationer, ibland arbetade vi sjlva, fr att organisera hjlpinsatserna via vra ndhjlpsfrrd i Dominikanska republiken, eller via Miami eller Denver, eller p ngot annat stt som fungerade. Omedelbara behov fortstter att avhjlpas med ndhjlpssndningar, medan lngsiktiga behov hller p att bedmas. Vi vet alla att det kommer att ta ratal att teruppbygga omrdet. Men det var ngot annat som slog mig allteftersom hjlpinsatserna kade i omfattning. Det frsta behovet var undsttning och medicinsk vrd, fljt av mat, vatten och tlt. Men ngot som haitierna behvde drutver var lindring frn knslan av hopplshet medan de red ut stormen. Det hr uttalandet frn min kyrkas ledare fngade min uppmrksamhet: Pengar r inte det enda behovet i Haiti. Mnniskor r rdda, frvirrade och fullkomligt oskra p sin framtid. Frutom vad mnniskor kan gra fr att hjlpa till med mat, vatten och logi finns det ett behov av ett lugnande inflytande i denna plgade nation. Vi inbjuder folk verallt att anropa Gud och en anda av lugn och frid bland mnniskorna. Jag var inte i Haiti. Jag satt bekvmt vid mitt skrivbord i Salt Lake City och var beroende av att bilderna p teven eller datorskrmen frmedlade fasan som vr karibiska granne fick genomlida. Men uttalandet gjorde att jag kunde frestlla mig hur det kunde vara fr en 15-rig haitisk flicka som vaknar p en brbar sng i ett fltsjukhus och vars senaste minnesbild var ett kollapsande hem med familjen kvar drinne. Jag tnkte p frvirringen hon mste ha knt ver att behva hantera situationen med ett svrt skadat eller kanske amputerat ben. De vnliga ansiktena och lkarnas angelgna omsorg --- frmlingar som pratar ett frmmande sprk -- kunde knappast kompensera. Inte heller kunde de ta bort smrtan hos barnen som lmnades utan verlevande frldrar efter katastrofen. Nr vi gjort vad vi kan fr att ge fysisk hjlp knns det rtt och riktigt att be vr himmelske Fader utgjuta frid och frskran, ngot som hjlpinsatserna i sig inte kan tillfra. Det finns de som frgar varfr Gud lt det hr hnda ver huvud taget. Jag r inte en av dem. Det var tektoniska eller seismiska krafter av ngot slag som orsakade den hr jordbvningen, inte Gud. Jag tror att jordelivet ofrnkomligen innehller ofrutsedda katastrofer i hela nationer och fr enskilda mn, kvinnor och barn. Jag tror att mnniskor i sdana situationer r bengna att hjlpa varandra, och att det allra bsta i mnniskan visas i hur vi avhjlper varandras behov. De partnerskap som bidrar med hjlpinsatser i Haiti r varierande. Ngra r religisa och andra inte. Under de senaste tv veckorna har min kyrka samarbetat med Frenta nationerna, CARE, Food for the Poor, International Relief and Development, amerikanska Rda korset, Islamic Relief, Helping Hands for Haiti och Airline Ambassadors. Trots mnga skillnader vill alla i det hr samarbetet gra det som r bst fr folket p Haiti. Det finns ingen annan motivation n krleken till och omsorgen fr deras haitiska brder och systrar. Det hr r ren gudstjnst i dess enklaste och viktigaste form.