Persisktalande medlemmar i kyrkan har för första gången kunnat delta i tempeltjänst på sitt modersmål

"en världshistorisk händelse"

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är känd för sina tempel - vackra byggnader som endast är öppna för medlemmar som är redo att få undervisning om och ingå eviga förbund med Gud. Där ingås till exempel det eviga äktenskapsförbundet som innebär att äktenskapen som ingås i templen kan gälla även efter det att döden skiljer makarna åt. I Norden har kyrkan tre tempel och ett av dem finns i Västerhaninge söder om Stockholm.

Marcus Karlsson, församlingsföreståndare för kyrkan i Eskilstuna, berättar:

"Lördagen den 14:e mars [2020] åkte en liten skara medlemmar från Eskilstuna till Västerhaninge för att vara med på en världshistorisk händelse."

Han berättar vidare att fyra av medlemmarna från Eskilstuna var persisktalande och för första gången någonsin fick persisktalande medlemmar möjlighet att få ta del av templets undervisning och att sluta förbund med Gud på persiska. Den lilla skaran från Eskilstuna fick en fin och trosstärkande upplevelse i templet.

Det här blev möjligt tack vare en iransk medlem i kyrkan i Stockholm som förra året fick uppgiften att översätta det som sägs i templet till persiska.

Marcus berättar: "En iransk kvinna i Los Angeles som via Skype hjälpte till att översätta för några år sedan, förklarade för mig… att när iranier känner vad som är rätt inom sig håller dom fast vid detta - och dom håller fast hårt, vad än som sker .

Jag har verkligen sett detta och jag gläds över deras tro och stora exempel för mig. Jag förundras över hur de hållit fast vid sin tro genom åren - trots att de under en lång tid i början knappt förstod ett ord av vad som sades på söndagarna. Herren har i sin visdom och i sina eviga avsikter placerat dessa fantastiska individer och familjer på en plats där evangeliet fanns tillgängligt och där Anden viskade att detta var det glada budskap som de sökt efter i sina liv. De var lyhörda och svarade på de maningar som de kände. Jag vet att de gläds över den frihet de nu har, att få utöva sin tro, och att det är Guds försyn som gjort allt detta möjlig."