Pressmeddelanden

Översvämningar på Balkan

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga skickar hjälp efter naturkatastroferna som orsakats av kraftig nederbörd och översvämningar under de senaste dagarna i flera områden i Bosnien-Hercegovina och Serbien. Nästan alla floder har svämmat över och orsakar stora skador. Flera dödsfall har inträffat och många människor har evakuerats. Trafik på många vägar har stoppats och jordskred förekommer. Byar, hus och kommersiella fastigheter hotas.

Pengar och humanitär hjälp ska hjälpa till med vattenrening och för att bistå med verktyg, pumpar och andra förnödenheter. Kyrkans tjänstemän inom humanitär hjälp arbetar tätt tillsammans med lokala myndigheter och räddningsorganisationer i dessa två länder för att kunna bistå med resurser på det mest effektiva sättet för att lindra förödelsen.