Officiellt tillknnagivande - 21 februari 2012

Som svar p frgor om vertrdelser av kyrkans riktlinjer om stllfretrdande dop har kyrkan utfrdat fljande uttalande:

Kyrkan str fast vid sitt ord och sin bestmda fresats att inte acceptera namnen p offer fr Frintelsen fr stllfretrdande dop.

Det krvs en hel del bedrgeri och manipulation fr att ett olmpligt bidrag ska passerade skerhetskontroller vi har satt upp.

ven om inget system r felfritt nr det gller att frhindra de f individer som r fast beslutna att frfalska sdana bidrag, har vi fresatt oss att vidta tgrder mot enskilda missbrukare genom att upphva bidragsgivarens tkomstrttigheter. Vi ska ocks vervga om andra kyrkliga disciplinra tgrder behver vidtas.

Det r beklmmande nr en enskild person medvetet vertrder kyrkans riktlinjer och nr ngonting som br frsts som ett erbjudande grundat p krlek och respekt blir en klla till stridigheter.