"Nio barn är inte värre än fyra"

Bilden till höger
Terez och Michael Nilsson har nio barn. Från vänster: Emma, 16, Malena, 14, Amanda, 19, Joel, 13, Jakob, 17, Oskar, 11, Vendela, 8, och Lydia, 9. Sladdbarnet Minna, 2, längst fram i bild, kom när Terez var 43 år.
Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Familjen Nilsson i Skåne är en av Sveriges få storfamiljer

STORT JULBORD Michael och Terez Nilsson älskar varandra – så mycket att de efter 20 år tillsammans kan ställa upp ett komplett fotbollslag på gräsmattan.

En sammansvetsad, glad startelva tar emot Metro i bostaden, en före detta skola utanför skånska Harlösa. Varje vecka lagas här mellan 50 och 70 portioner mat. Omkring 15 omgångar tvätt stoppas i maskinen, tas ut och sorteras.

Det praktiska arbetet med nio barn tycks vara oändligt. Och för att klara