Ndhjlp nr jordbvningsomrde

Av Sarah Jane Weaver Journalist fr Church News Timmarna efter jordbvningen i Indonesien den 27 maj, som uppmtte 6,3, samlades medlemmar i kyrkan i ett lokalt mteshus fr att laga och leverera ver 2 000 ml mat. Sngar, madrasser och filtar kptes lokalt fr att hjlpa ett ortopediskt sjukhus dit hundratals mnniskor kom fr medicinsk vrd. Kyrkans ledare chartrade ett 747 jetplan i Salt Lake City och lastade det, efter nskeml frn Indonesiens regering, med tta lastbilslaster medicinska frndenheter, hygienpaket m m. Kyrkan ordnade sndningen, som ndde jordbvningsomrdet den 31 maj, tillsammans med Indonesiens hlsodepartement och hjlporganisationen Islamic Relief Worldwide. Kyrkans ledare sger att de aldrig tidigare har sett kyrkan komma fram med en ndhjlpsplan s snabbt. Snabbheten i arbetet r ett tecken, bde p kyrkans allt strre frmga att ge ndvndiga frndenheter efter katastrofer och dess frmga att samarbeta med regeringar och andra humanitra organisationer fr att f ut frndenheterna dit de ska --- och fort. "Vi har uppehllit en mngrig, nra relation till regeringsledarna i Indonesien. Jag har pratat med dem p telefon, och det rder ett nra samarbete mellan ldste Subandriyo, vr omrdessjuttio i Indonesien, och de hgsta ministrarna i regeringen", sade president Boyd K Packer, tillfrordnad president fr de tolv apostlarnas kvorum. "Vi r mycket ledsna ver mnniskornas lidande. Regeringsledarna vet att de kan komma till oss nr de behver srskild hjlp." Inga medlemmar i kyrkan skadades under katastrofen --- den strsta som drabbat Indonesien sedan tsunamin som delade landet den 26 december 2004. Men sex bostder tillhrande medlemmar frstrdes och ett flertal skadades under jordbvningen som ddade minst 5 698 mnniskor, skadade ver 20 000 och lmnade 130 000 hemlsa. ver 35 000 b0stder och byggnader runt Yogyakarta, omkring 37 mil sydost om Jakarta p n Java, blev till spillror. ldste Subandriyo sade att lokala ledare i kyrkan omedelbart efter katastrofen gjorde en bedmning av de jordbvningsdrabbades behov. P mindre n en timme bestmde de sig fr att ordna med mat. "Vi satte omedelbart upp ett stort kk", sade han. Medlemmar samlades i mteshuset fr att tillaga ris, nudlar, grnsaker, fisk och gg i utomhuskket. ldste Subandriyo sade att nr mrka moln bildades p himlen uppsnde medlemmarna en bn om att regn inte skulle hindra dem i arbetet. Molnen frsvann och gruppen kunde fortstta arbeta hela natten. Maten frpackades portionsvis och sndes ut till de jordbvningsdrabbade. Sedan brjade de om igen. Kket hlls igng tjugofyra timmar om dygnet i fem dagar. Efter att ha beskt jordbvningsomrdet sade ldste Subandriyo att "maten uppskattades mycket av folket". Medan medlemmarna i Indonesien lagade mat lastades en flygplan med humanitra frndenheter i Salt Lake City. Detta bekostades av kyrkan i partnerskap med Islamic Relief Worldwide, den muslimska organisation som kyrkan samarbetade med efter tsunamin och igen efter jordbvningen i Pakistan 2005. Den snabba sndningen innehll frsta hjlpen-artiklar, material fr att gipsa brutna armar och ben, gbockar, kppar, kryckor, hygienpaket och en uppsttning klder till sjukhuspatienter vid varmt vder. Det r gldjande idag att se vra organisationer samarbeta fr att hjlpa mnniskor hundratals mil bort. Tusentals har frlorat sin bostad, har problem att f rent vatten, medicinsk vrd och mat att ta", sade Mokhtar Shawky, medlem av styrelsen fr Islamic Relief. Shawky sade att hans organisation och kyrkan har haft ett gott samarbete. Under denna hjlpinsats har Islamic Relief till exempel versyn ver distributionen av kyrkans alla frndenheter. "Vi anser oss vara mer n partners", sade han. "Vi har arbetat tillsammans tidigare ... Tack vare vrt samarbete kan vi n mycket fler mnniskor, vi kan behandla mnga av de srade, vi kan ge mat t mnga hungriga och vi kan ge dem rent vatten." Samarbetet r ett exempel p, sade han, "att goda mnniskor, nr de arbetar tillsammans, kan bidra med mycket till vrlden". Garry Flake, chef fr kyrkans ndhjlp, sade att kyrkan kunde tillhandahlla allt det som Indonesiens hlsodepartement och landets organisation First Lady nskade. "Vi hade de rtta frndenheterna i rtt tid", sade han innan han reste till Indonesien p planet med kyrkans ndhjlpsutrustning. "Anledningen till detta r att kyrkan har instllningen att st redo med frsta hjlpen-artiklar och medicinsk utrustning, s att vi kan hjlpa till nr sdant hr hnder", sade han, och tillade att det r kyrkans medlemmar som gr kyrkans humanitra arbete mjligt med sina genersa bidrag. "Kyrkans medlemmar kan vara mycket stolta", sade han. "Vi hjlper dem som har de mest desperata behoven."

Ndhjlpsartiklar frn kyrkan lastas av i Indonesien den 31 maj. Sndningen som ordnades efter jordbvningen den 27 maj, som uppmtte 6,3, kom efter nskeml av Indonesiens regering.

Foto Tyler Harris