Mormonmissionärer skadade i Brysselattentat

Uppdatering (29 mars 2016 23:55 CET)

Två av dom fyra missionärer som sårades svårt i Brysselattacken förra veckan är nu tillbaka i Förenta Staterna och kommer avlösas från missionärstjänst, meddelade Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Paret - äldste Mason Wells och äldste Joseph Empey, båda från Utah - har återvänt till USA och vårdas nu på ett sjukhus i Utah.

Via kyrkans taleskvinna Kristen Howey uttryckte missionärernas familjer deras oändliga tacksamhet för all omtanke och böner från många under förra veckan.

Dom två andra skadade missionärerna, äldste Richard Norby och syster Fanny Clain, vårdas fortfarande på sjukhus i Bryssel. Äldste Norby ska förflyttas för ytterligare vård i USA för sina allvarliga skador och kommer också avlösas från missionärstjänst inom en snar framtid. Syster Clain, som inte skadades lika svårt, förväntas återgå till sin mission i USA när hon är redo för det.

Äldste Brent H Nielson, chef för kyrkans Missionary Department, uttryckte kärlek och tacksamhet för missionärerna och deras familjer. "Dessa missionärer och deras närstående har alla varit med om en traumatisk upplevelse. Dom har var och en uppvisat tro och styrka genom detta. Vi är stolta över dom alla."

Uppdatering (23 mars 2016 17:00 CET)

Som svar på det stora antalet förfrågningar från media har kyrkan släppt uttalanden från familjerna till tre av missionärerna som påverkades av explosionerna i Belgien under tisdagen.

Familjen Wells uttalande:
Vi är tacksamma för att vår son, äldste Mason Wells, överlevde attacken och får kompetent läkarvård. Vi har pratat kort med honom och han känner sig välsignad över att inte skadats värre, med tanke på hans närhet till bomben. Han har opererats för att reparera sin akilleshäl, och har även behandlats för bränn- och splitterskador. Som en familj känner vi bönens kraft både från dom vi känner och från dom som bara hört Masons namn för första gången idag. Vi kommer fortsätta be för alla som påverkats av denna tragedi.
--Chad och Kymberly Wells

Familjen Empeys uttalande:
Detta har varit en svår dag för vår familj, och vi känner hjärtesorg för de som skadats eller dödas av attackerna i Belgien. Vi är tacksamma för att vår son, äldste Joseph Dresden Empey, lever och återhämtar sig. Han har behandlats för andra gradens brännskador på sina händer, ansikte och huvud och han har precis opererats för splitterskador i benen. Vi har varit i kontakt med honom och han är tacksam och verkar vara vid gott mod. Vi har också varit kontakt med hans missionspresident. Vi är tacksamma för all kärlek och alla böner från hela världen, och vi ber för dom som påverkats av den här tragedin.
--Court och Amber Empey

Familjen Norbys uttalande:
Richard Norby, en missionär som tjänade i Paris Frankrikemissionen skadades i bombattentatet mot Bryssels flygplats på tisdagen den 22 mars 2016. Han fick flera splitterskador, andra gradens brännskador på huvudet och nacken tillsammans med allvarliga skador på benet från bomben. Efter en lång operation har läkarna lagt honom i konstgjort koma, och efter några dagar i detta tillstånd förväntas en lång läkeprocess. Hans fru, Pamela Norby, var inte på flygplatsen vid tillfället för attacken och stödjer honom under denna svåra tid.

Som hans familj vill vi uttrycka vår djupa uppskattning för läkarpersonalen som hjälpt honom och för alla som uttryckt deras stöd och böner för honom. Vi vill också uttrycka vår kärlek till Paris Frankrikemissionens missionspresident, president Babin, hans fru och alla fina missionärer. Vi ber för alla som påverkats av denna hemska tragedi och önskar en snabb återhämtning för alla som sårats.
--Familjen Norby

Uppdatering (22 mars 2016 19:00 CET)

Kyrkan har fått reda på att den fjärde missionären, syster Fanny Rachel Clain, också har lagts in på sjukhus för mindre skador. Som tidigare rapporterats var hon med dom tre andra missionärerna som skadades men hade lämnat dom och passerat genom säkerhetskontrollen när explosionen utlöstes. Kyrkan kommer med mer information när så är möjligt.

Uppdatering (22 mars 2016 15:00 CET)

Tre mormonmissionärer som tjänade i Paris Frankrikemissionen har skadats allvarligt i tisdagens explosion på Bryssels flygplats, meddelade Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga under morgonen.

Dom tre hade varit med en fjärde missionär som var på väg till en mission i Ohio, och som redan passerat genom säkerhetskontrollen.

Detaljerad och korrekt information är svår att få på grund av begränsade kommunikationer i Bryssel, men missionspresident Frederic J Babin har meddelat att tre missionärer var i närheten av explosionen och har förts till sjukhus.

Dom sårade missionärerna, vars familjer redan meddelats, är:

Äldste Richard Norby (66) från Lehi, Utah.
Äldste Joseph Empey (20) från Santa Clara, Utah.
Äldste Mason Wells (19) från Sandy, Utah.

Missionärerna skjutsade syster Fanny Rachel Clain (20) från Montélimar, Frankrike, till flygplatsen. Syster Clain hade tjänat i den missionen medan hon väntade på ett visum för att åka till USA.

Alla missionärer i Paris Frankrikemissionen har ombetts att stanna i sina lägenheter.

Kyrkans första presidentskap gav följande uttalande på morgonen som respons på bombattentaten:

"Tillsammans med stora delar av världen vaknade vi den här morgonen till de hemska nyheterna om bombattentaten i Belgien. Våra böner är med familjerna till de som avlidit och sårats, inklusive fyra av våra missionärer som skadats och lagts in på sjukhus. Vi ber också för folket i Belgien och Frankrike när de fortsättningsvis hanterar den osäkerhet och förstörelse som orsakats av de senaste terrorattackerna."

Information till media: på grund av kommunikationssvårigheter i Bryssel ombes media att inte ringa missionskontoren och uppta telefonlinjerna. Information och uppdateringar kommer publiceras på kyrkans nyhetsrum när de blir tillgängliga.