Mormonernas volontrarbete framhlls i ny studie

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga (mormonerna) fortstter att f allt mer uppmrksamhet i media. En ny studie inriktar sig p de genersa humanitra donationer och det volontrarbete som aktiva sista dagars heliga i Frenta staterna bidrar med. Ram Cnaan, lrare vid University of Pennsylvania, och tv andra forskare, Van Evans och Daniel W. Curtis, publicerade gemensamt en studie med titeln Kallade att tjna: Aktiva sista dagars heligas prosociala beteende. Forskargruppen, som sponsrades av University of Pennsylvanias School of Social Policy and Practice, analyserade enktuppgifter frn 2 664 sista dagars heliga ver hela landet som gr i kyrkan. Med dessa uppgifter till grund fann frfattarna att aktiva sista dagars heliga gr volontrinsatser och donerar betydligt mer pengar n medelamerikanen, och de r mer genersa nr det gller tid och pengar n mnga religisa grupper i Amerika. Volontrarbete
Medan medelamerikanen enligt dessa uppgifter donerar omkring 48 timmar per r (fyra timmar per mnad) i vlgrenhetssyften, donerar en aktiv sista dagars helig 427,9 timmar per r (35,6 timmar per mnad) ett bidrag vrt omkring 9 140 dollar om ret. Mycket av det volontrarbete en sista dagars helig bidrar med r frsts religist till sin natur. Kyrkobeskarna gnar till exempel tid t att hlla kurser i skrifterna fr ungdomar eller hjlper till med att frbereda kapellen fr sndagsmtena, bland annat. Men, som studien visar, donerar aktiva medlemmar i kyrkan ocks 151,9 timmar rligen d de deltar i kyrkans sociala och samhlleliga initiativ, till exempel Boy Scouts of America eller kyrkans vrldsomfattande vlfrdsprogram och humanitra hjlpprogram. Frutom dessa insatser visar studien att enskilda medlemmar gnar ytterligare 34 timmar rligen t andra sociala insatser som inget har att gra med kyrkan. Vlgrenhetsdonationer
Resultaten visar ocks att 88,8 procent av de aktiva sista dagars heliga fljer den bibliska uppmaningen att betala tionde (donera 10 procent av sin rsinkomst till kyrkan). Frutom tionde donerar en aktiv sista dagars helig omkring 1,171 dollar per r till vlgrenhetsndaml. De ger ocks i genomsnitt 650 dollar till kyrkans sociala vlfrdsprogram. Kort sagt donerar en aktiv sista dagars helig inte bara 10 procent av sin inkomst till kyrkan, utan ocks 1,821 dollar till andra sociala och samhlleliga insatser. verlag fann vi att [sista dagars heliga] r de mest prosociala medlemmarna i det amerikanska samhllet, str det i studien. Oavsett var de bor r de mycket genersa med sin tid och sina pengar. De publicerade resultaten visar ocks att dessa prosociala beteenden speglar de sista dagars heligas lrdomar, vilka betonar tjnande och kristlig krlek. Medlemmarna hvdar att Jesus Kristus befallde sina lrjungar att bde tjna och lska varandra. Denna upphjda lra fortstter att ge genklang hos sista dagars heliga ver hela vrlden. I ett tal nyligen sade kyrkans president, Thomas S. Monson: Nr vi ser upp mot himlen lr vi oss oundvikligen om vrt ansvar att strcka oss utt. Han sade ocks: Fr att finna sann lycka mste vi ska den bortom oss sjlva. Ingen har lrt sig meningen med livet frrn hon har offrat sitt jag i sin nstas tjnst. Tjnande r som plikter nr vi utfr dem upplever vi sann lycka. Ingen av oss lever helt ensam i vr stad, i vrt land eller i vr vrld. Det finns ingen skiljelinje mellan vrt vlstnd och vr grannes elnde. lska din nsta r mer n en gudomlig sanning. Det r ett mnster fr fullkomnande.