Missionärer delar ut Mormons Bok efter föreställningen av musikalen The Book of Mormon

I samband med Sverigepremiären på Chinateatern i Stockholm den 26 januari kommer Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga att efter föreställningen dela ut exemplar av Mormons Bok till alla som vill ha. Detta tillsammans med annonseringen i programbladet och kampanjen på nyhetsrum och Facebook "Hur är det på riktigt?" är den strategi som kyrkan valt för att bemöta det ökade intresset.

Kyrkans hållning till musikalen, som är en satir, har varit neutral och följande är kyrkans enda officiella uttalande: "Föreställningen ämnar att underhålla publiken för en kväll men Mormons Bok som helig skrift kan förändra människors liv för alltid genom att föra dem närmare Kristus."

"Vi vill inte missa chansen att visa vilka vi är, vad vi står för - att berätta hur det är på riktigt att vara mormon" säger Ingrid Nilsson, informationsansvarig i kyrkan i Sverige och tillägger ”musikalen heter ju The Book of Mormon så varför inte dela ut boken direkt efter föreställningen?"