Midsommarafton i Tyresta by 2019

I drygt fyrtio år har Jesu Kristi Kyrka tillsammans med Tyresta nationalpark arrangerat midsommarfirande ute i Tyresta by, i en nationalpark söder om Stockholm. I år kom cirka 6000 personer, kanske fler?

Som vi alla svenskar längtar efter midsommar! Det är en högtid som ligger djupt rotad i oss som vi alla älskar att fira. Att tillsammans med andra få fira in ljuset och sommaren med blomster och blad och i härligt umgänge med andra.

Som alltid fanns i år något för alla att njuta av: café med goda bakelser, sallader och annat tilltugg. Det fanns hästar, kossor och höns att titta på, ponnyridning, ansiktsmålning, fiskdamm, sockervadd och ballonger, och köerna ringlade långa av förväntansfulla barn.
Stående inslag är loppet för barn i åldrarna 4–11 år, där alla är vinnare och får ta emot medalj, samt Tyrestaloppet på 5 km för ungdomar och vuxna. Alltid lika spännande att se vilka som kommer in först, alla påhejade av släkt och vänner som applåderar och ropar.
Sedan har vi den högtidliga resningen av midsommarstången och dansen kring densamma. Allt under ackompanjemang av traditionell sommarmusik. Vad kan bli mer svenskt och härligt!

Firandet avslutas med dragkamp och olika lag tävlar mot varandra.
Missionärerna brukar ställa upp med eget lag.

Jag råkade höra en konversation mellan några damer som satt och åt lunch utanför caféet: ”Åh vad fina de är de där mormonpojkarna!”, ”Ja visst är de! Såg du musikalen om dem?”, ”Ja, och efter det så är man ju bara så fascinerad av dem, så fina så!”
Jag hörde också ett par som stod och pratade och tyckte att det var en strålande fest och ”så väl organiserat allting är”, tyckte de.

Jag kan inte annat än hålla med dem, tack alla ni som bidrog till denna underbara midsommardröm! Inte minst ni som bara kom och bidrog med en härlig gemenskap!