Lunds frsamling skickar ut en ny missionr

Jag fyller tjuguett r i sommar och kommer ntligen att f ka p en heltids mission, England. London South Mission. Jag har vuxit upp i ett Sista Dagars Heligt hem och r den ldsta av fem syskon. Redan som liten lrde mina frldrar mig grunderna i evangeliet, ssom bn, skriftstudier, att g till kyrkan och senare dopsfrbunden och vikten av sakramentet.

Vid tolv rs lder d de flesta unga mn i kyrkan frlnas det Aronska prstadmet minns jag att jag funderade mycket p om alltihop var sant. Jag mindes hur underbart det hade varit att f dpa mig och all den gldje som jag knde eftert. nd fanns det andra saker i mitt liv som jag skte svar p. De vanligaste frgorna var sdana som jag r sker p att nstan alla har stllt sig ngon gng i livet; vad vill jag bli nr jag blir stor? Vad r meningen med mitt liv? Framfr allt; vad vill Herren att jag ska gra?

En natt satt jag p mitt rum och lste skrifterna. P den tiden gjorde jag det bara d och d. Det kndes tryggt att placerade skrifterna s att jag alltid hade dem nra till hands, ven om jag inte frstod varfr . Frst p senare r kom jag att frst vikten av att ha dem med mig. Jag bad till min Himmelske Fader om att f svar p mina frgor. D mindes jag hur mina frldrar berttat fr mig om Josef Smith och att han var 14 r nr han fick se den frsta synen. Jag tnkte att d kan vll jag ocks frska i hopp om att f svar. Nr jag bett klart ppnade jag mina skrifter, och dr framfr mig var L&F 12. jag lste hela kapitlet om och om igen. Fr varje gng jag lste det, s knde jag den heliga anden vittna inom mig att det hr r sant, det hr r meningen med mitt liv. Det hr r vad jag mste gra, nmligen att bli en missionr fr Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. nda sedan dess har jag lngtat till den dag d jag ntligen kunde bli en av de fina unga mn, som vittnar fr vrden om att Jesus Kristus lever och att vi alla kan f evigt liv.

ren gick och jag blev allt mer beslutsam om att ka p mission. I samband med mina missionsfrberedelser fick jag min patriarkaliska vlsignelse. I den stod det klart och tydligt att jag skulle p mission och f kamrater vrden ver. Oturligt nog behvde jag ha en fast tandstllning i 6 r. Detta gjorde att jag inte kunde ka nr jag blev 19 r gammal. Jag kommer fortfarande ihg hur besviken jag knde mig, hur ledsen jag var fr att jag inte kunde ka. Allt fr de dr dumma tndernas skull. Mnaderna gick men jag kom inte ivg och jag blev inte klar med min tandstllning heller. Jag fattade ingenting. Vad ville min Himmelske Fader? Hr sger han att jag ska p mission och s kommer jag inte ivg.

Jag fyllde tjugo och hade fortfarande kvar min tandstllning. Under tiden jobbade jag hrt, eftersom jag ville kunna spara ihop till missionen sjlv. Jag minns hur min mamma sa till mig en gng att Herren kallar dig p mission nr du r redo. Jag tycket att jag var redo. Jag hade gjort allt som Herren bett mig om. Jag hade lst skrifterna, bett mina dagliga bner, gtt till kyrkan och alla andra mten, fullfljt alla mina kall, och varit snll och trevlig mot mina medmnniskor, men inget hnde.

S en dag kom missionrerna med en ny underskare till kyrkan, en ung kille frn en lokal gymnasieskola. Frst trodde jag att han var hr fr sin religions projekt, men till min frvnig kom han fler gnger. Jag gillar att mta nya mnniskor s jag gick fram till honom och presenterade mig sjlv. Vi brjade prata och de slutade med att jag bjd in honom till en kyrkaktivitet. Han sa att det ville han grna. Nsta gng vi trffades var det p aktiviteten och vi hade jttekul tillsammans.

En kvll skulle jag och mina kyrkkompisar ha en spelkvll och d slog mig tanken att jag kanske skulle bjuda in honom ocks. Jag ringde och han svarade ja. Dagarna och veckorna gick och han kom p allt fler aktiviteter. Han stllde hela tiden frgor om evangeliet och jag frskte alltid svara p hans frgor s gott jag kunde. En dag sa han att han ville dpa sig. Han frgade om jag ville komma till hans dop. Jag blev helt tagen och uppfylld av den Heliga Anden. Det dopet var ett av de bsta jag varit p. P sakramentsmtet hade han bjudit hela frsamlingen att komma och vara dr nr han skulle dpas. Jag var tyvrr inte nrvarande nr han fick det Aronska prstadmet, men jag kunde se i hans gon hur mycket han hade sett framemot det och hur glad han var att ha det. Vr vnskap och hans tro bara vxte och vxte.

P alla hjrtans dag blev jag av med min tandstllning, i april skickade jag ivg mina papper och torsdagen den 30 maj fick jag mitt kall till England. Nr jag satt med det i handen tnkte jag ntligen! Efter att jag hade lugnat ner mig p kvllen kom min mamma till mig och frgade. Minns du hur du undrade ver varfr du ftt vnta p din kallelse, varfr allt har tagit sn tid? Jag svarade jag det mindes jag. Har du inte kommit p det n? Om inte du hade varit hemma i Sverige s hade du aldrig kunnat hjlpa din vn att bli medlem. Herren visste att du behvde vnta fr att du skulle kunna hjlpa honom. Jag tnkte att jag inte hade gjort ngot speciellt, jag hade bara varit en bra vn. D sa min mor att det var det han behvde, en bra vn som kunde visa vgen. Jag pratade senare med honom om detta, d fick vi bda trar i gonen och han sa att tack vare mig s har han kunnat hlla sig kvar i kyrkan och ftt en s stark tro. Vi kramade om varandra och i den sekunden knde jag min Himmelske Fader och Jesus Kristus krlek fr honom. Om det knns s att vara p mission. Om man kan ge s lite och fr s mycket mer tillbaka. D hade jag grna vntat i tv r till fr att f ka. Fr nu vet jag att det r vrt det.

Det finns ingen bttre knsla n att f predika evangeliet till folk genom den Heliga Andens vgledning och knna Kristi rena krlek. Jag hoppas kunna bli en utmrkt missionr. Jag vet att ingenting r omjligt om man har Herren p sin sida. Jag lskar min familj, bde min fysiska och hela min andliga familj och jag nskar att alla Guds barn ska kunna f knna Hans krlek. Unga mn i alla lnder, k p mission! Missa inte den chansen fr allt i vrden. Detta budskap lmnar jag er med i Jesu Kristi namn, amen.