Leta efter det goda

En kvinna sade följande om skolan hennes barn gick i: ”Det är en fantastisk skola! Rektorn är en underbar och god man och lärarna är kvalificerade, snälla och vänliga. Jag är så glad att våra barn kan gå i en så fin skola. Du kommer verkligen att tycka om den!”

En annan kvinna sade om sina barns skola: ”Det är ett hemskt ställe. Rektorn är självupptagen och lärarna är okvalificerade, oförskämda och ovänliga. Om jag hade råd att flytta ut ur området skulle jag göra det snabbt som ögat!”

Det intressanta var att båda kvinnorna pratade om samma rektor, samma lärare och samma skola.

Har du någon gång lagt märke till att folk vanligtvis hittar det de söker efter? Om man söker tillräckligt länge kan man hitta både bra och dåligt hos nästan allt och alla. Folk har gjort samma sak med Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga sedan den organiserades. De som söker efter det goda hittar ett vänligt och medkännande

folk — ett folk som älskar Herren och vill tjäna honom och välsigna sina medmänniskor. Men det är också sant att de som söker efter dåliga saker säkerligen hittar sådant som inte är så idealiskt.

Tråkigt nog händer det också ibland inom kyrkan. Det finns ingen ände på kreativiteten, påhittigheten och ihärdigheten hos dem som letar efter en anledning att kritisera. De verkar inte kunna släppa taget om sitt agg till andra. De skvallrar och letar efter fel hos andra. De håller forna oförrätter vid liv i åratal och tar varje tillfälle i akt att slå ner på och förnedra andra. Det här är inte behagligt för Herren, ”ty där avund och stridslystnad råder, där råder också oordning och allt som är ont” ( Jak 3:16).

Läs vidare i