LDS Charities släpper årsrapport för 2018

Miljoner människor i 141 länder och territorier har betjänats

Vi känner stor tacksamhet och närhet till varenda person som har bidragit till det framgångsrika humanitära arbetet under 2018”, säger syster Sharon Eubank, chef för LDS Charities och första rådgivare i Hjälpföreningens generalpresidentskap i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

LDS Charities, kyrkans humanitära arm, har släppt sin årsrapport för 2018 som visar att kyrkan och dess över 1 900 samarbetspartners bistod 2 885 projekt i 141 länder förra året.

”Den här årsrapporten visar tiotusentals människors medmänsklighet”, förklarar syster Eubank, som också säger att timmar av volontärtjänst och donationer ”gör att mindre uppoffringar tillsammans har stor inverkan”.

Japan drabbades av naturkatastrofer, bland annat jordbävningar, tyfoner och översvämningar, under 2018. I april och juni månader skakades Shimane- och Osaka-regionerna av två jordbävningar som mätte 6,1 på Richterskalan och drabbade tusentals människor. I slutet av juni och början av juli drabbades sydvästra Japan av skyfall och översvämningar – de värsta landet sett på flera decennier. Över 200 människor dog och över en miljon människor tvingades lämna sina hem. LDS Charities samarbetade med många nationella och lokala hjälporganisationer i katastrofhjälp och röjningsarbete.

”De flesta [som bidrog] donerade en mindre summa pengar till den humanitära hjälpfonden med viss personlig uppoffring, eftersom de inte kunde läsa nyheterna och sedan inte göra något”, tillägger syster Eubank. ”Detta visar också de oräkneliga arbetstimmar som skänkts av volontärer – vilket, igen, innebar viss personlig uppoffring – för att kunna komma och hjälpa någon som står inför ett av sina värsta ögonblick.”

Under 2018 hjälpte LDS Charities också till vid de internationella katastroferna på ön Saipan och i Guatemala. I USA skickades nödhjälp till överlevande efter två stora orkaner och den mest ödeläggande skogsbranden i Kaliforniens historia.

Kyrkan samarbetade också med flyktingorganisationer som Internationella räddningskommittén för att få fram sängar, kläder och mat åt flyktingar samt att skapa arbetstillfällen och bygga upp språkkunskaper. Förra året genomfördes 371 projekt med organisationer för flyktingplacering i 56 länder.

Ytterligare höjdpunkter från 2018:

• Beredskapshjälp: 155 projekt i 50 länder
  • Tillgång till livsmedel: 311 700 människor i 16 länder fick hjälp. 51 stipendier utdelades till forskare i 11 länder
  • Syn: 309 800 personer i 35 länder fick hjälp
  • Mödravård och neonatalvård: 53 800 vårdare utbildades i 39 länder
  • Rent vatten och hygien: 657 500 personer i 28 länder fick hjälp
  • Vaccinationer: sju kampanjer i sju länder
  • Rullstolar: 53 800 personer i 40 länder fick hjälp

Sedan 1985 har LDS Charities tillhandahållit över 2,2 miljarder dollar i nödhjälp, bland annat i form av kontanter, varor och donationer in natura i 197 länder och territorier.

”Det finns mycket mer att göra”, säger syster Eubank. ”Flera nödlägen och behov dyker upp, och vi är tacksamma för resurserna som gör att vi kan fortsätta att hjälpa.” Läs den fullständiga rapporten på ldscharities.org.

Stilguideanmärkning:Använd kyrkans fullständiga namn när det nämns första gången i artiklar om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. För mer information om användningen av kyrkans namn, se vår på stilguide nätet. »Stilguide - Om kyrkans namn.