nyhetsartikel

Allmänheten inbjuds till rundtur av Lissabons tempel

Tillkännagivande av datum för öppet hus och invigning

Allmänheten inbjuds till en rundtur i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas första tempel i Portugal. Kyrkans ledare har tillkännagett att Lissabons tempel är öppet för allmänheten under ett öppet hus från och med lördagen den 17 augusti 2019 till och med lördagen den 31 augusti, undantaget söndagar. Några veckor innan öppet hus i templet kan allmänheten reservera rundturer på templeopenhouse.lds.org.

Templet, som ligger i den nordöstra delen av staden i närheten av den moderna stadsdelen Parque das Nações, invigs officiellt söndagen den 15 september 2019 under tre sessioner. En andakt för ungdomar hålls med kyrkans högre ledarskap lördagen den 14 september 2019.

Uppförandet av den nästan 2 300 kvadratmeter stora byggnaden påbörjades den 5 december 2015 när kyrkans ledare och lokala ledare i samhället deltog i den traditionella spadtagsceremonin.

Templet kommer att betjäna nästan 45 000 av kyrkans medlemmar i Portugal och angränsande länder. För närvarande finns det 201 tempel i verksamhet, tillkännagivna eller under uppförande världen över, varav 14 ligger i Europa.

Kyrkans tempel skiljer sig från kyrkor där medlemmarna firar gudstjänst på söndagarna. Templen anses vara ”Herrens hus”, där Jesu Kristi lärdomar bekräftas genom vigslar, dop och andra ceremonier som förenar familjen för evigheten.