nyhetsartikel

Kyrkans kvinnoorganisation fyller 175 år

Den 17 mars 2017 firade kyrkans kvinnoorganisation, Hjälpföreningen, 175-års jubileum. I Stockholm uppmärksammades detta med en aktivitet där kvinnor i kyrkan delade erfarenheter med varandra. Kyrkan globalt har även i samband med årsdagen uppdaterat syftet för Hjälpföreningen.

Med på aktiviteten var Camilla Kärn och Charlotta Hägglund, som båda nyligen fått i uppdrag att leda kvinnoorganisationen i sina respektive församlingar. Vi passade på att ställa några frågor till dem.

Grattis till era nya uppdrag! Hur kändes det när ni fick frågan om att vara ledare för församlingens kvinnoorganisation?

”Min spontana tanke var – hjälp, jag får ta över efter några riktiga proffs! Men min erfarenhet av liknande uppdrag är att när man fokuserar på att lyfta andra så växer man också själv som människa. Jag ser fram emot att lära känna kvinnorna i församlingen bättre och att få jobba i vårt nya team”, berättar Charlotta.

”Det känns jätteroligt, spännande men också ödmjukande. Jag tror att det kommer vara väldigt utvecklande och lärorikt. Men det känns som att man är omgiven av vänner – medsystrar och att vi har något fantastiskt och unikt tillsammans”, säger Camilla.

Hur känns det att leda en grupp kvinnor i olika åldrar och livssituationer?

”Språk är ett stort intresse för mig och kastar man om bokstäverna i ordet leda så blir det istället dela. Det här med att leda alla kvinnor i församlingen är en uppgift som jag måste få tid att växa in i, men att dela en tro på Kristus med andra kvinnor, att i livets glädje och sorger tillsammans försöka följa honom och att stötta och hjälpa varandra, det ser jag fram emot”, säger Charlotta.

Kan du berätta om vad du gör som ledare för Hjälpföreningen i församlingen?

”Att vara ledare för kvinnoorganisationen innebär att se över områden som hjälpverksamhet, hembesök och undervisning samt att se till att alla kvinnor känner sig inkluderade i församlingsarbetet. Tanken är att vi ska se varandra och finnas där för varandra. Och vad är Hjälpföreningen till för om inte det?”, säger Charlotta.

Vad tycker du om senaste uppdateringen av Hjälpföreningens syfte?

”Jag tycker det är sunt att man nu även betonar att vi behöver stärka oss själva först för att sen kunna hjälpa andra. Det fick mig att tänka på säkerhetsrutinerna på ett flygplan; vid en nödsituation - hjälp dig själv först att få på syrgasmasken och hjälp sedan andra som sitter bredvid. Så är det även för oss, vi behöver bygga vår egen andliga styrka. Och när vi gör det kommer det att synas. Det kommer lysa, för oss själva och andra. Vi är på olika stadier i vårt liv, men vi kan alltid lyfta där vi står, ta ett steg framåt”, säger Camilla.

Vad gör du när du inte är i kyrkan?

”Jag jobbar deltid som speciallärare vilket jag brinner för och trivs bra med. Resterande tid är jag föräldraledig och försöker få ihop vardagen med 4 döttrar mellan 10 och 2 år. Jag älskar att träna (just nu mest löpning, promenader och jumping) och att umgås med familj och vänner. Musik är också en stor passion för mig i livet”, säger Charlotta.

Camilla har också många järn i elden: ”Jag är mamma till fyra barn så mycket tid går till familjen. Till yrket är jag sjukgymnast och jobbar några dagar i veckan, vilket jag älskar. Jag får mycket energi från musik – jag sjunger, spelar oboe eller lyssnar på musik allt efter humör. Sedan älskar jag också att träna och väljer helst klasser som innehåller dans av något slag”.

Hur får du livspusslet att gå ihop?

”Ha ha, det får jag inte!”, utbrister Charlotta. ”Några tips? Men det som får det att flyta är att skala av och tänka vad är viktigast just nu? Man gör liksom hela tiden det som står överst på listan och blundar för resten.  Skämt åsido, jag försöker lära mig att bli mer lyhörd för inspiration vilket kan leda till att andra saker än de som står på 'listan' prioriteras”.

Camillas knep är gemensam veckoplanering: ”Inför en ny vecka tittar jag och min man igenom planerade aktiviteter, möten, barnens läxor, arbetstider mm. Det hjälper oss att vara synkade. Men sedan är ju varje dag fylld med saker som man inte kan planera för. Dessutom hinner man aldrig så mycket som man tänkt (i alla fall inte jag). Detta är något jag ständigt pusslar med – vad är viktigast? Hur ska jag fördela min tid? Ibland behöver man säga nej – ibland ja”.

Vad ger dig energi/motivation (fysiskt och andligt)?

”Min erfarenhet är att det jag fyller mig med, det formar mig. Det får mig att fundera: vad lyssnar jag på, vad läser jag, vad lägger jag min tid på? Om vi vill öka vår andlighet handlar det om att skapa små enkla vanor i vardagen. Ta tandborstning som ett exempel. Om vi vill hålla tänderna rena behöver vi borsta tänderna varje dag några minuter, inte 40 min frenetiskt och sen inget mer på en vecka. Vi behöver påfyllning, lite varje dag”, säger Camilla.

Vad betyder Hjälpföreningen för dig?

För Camilla är Hjälpföreningen kärlek – att se sin nästa och ta hand om varandra. ”Hur kan vi tillföra lite medvind i någon annans liv, frågar jag mig ofta. Ord kan betyda mycket, en kram, ett lyssnande öra – en komplimang. Det finns en enorm kraft i allt det positiva och goda som vi kvinnor kan göra tillsammans. Jag tycker det är så fint att vi kan stärka varandra även om vi är i olika åldrar och livssituationer. Ingen behöver vara ensam”.

”Systraskap är mäktigt. Och Gudagivet. Jag har ju mina egna fantastiska systrar som jag växt upp med, och nu ett utökat systraskap med alla kvinnor i församlingen”, uttrycker Charlotta. ”Det finns stor trygghet, frid, kunskap och kärlek i synen på att vi är döttrar och söner till Gud. Detta var även en central tanke i firandet av Hjälpföreningens årsdag. Systrarna för 175 år sen visste detta och vi vet det nu. Hur fantastiskt är inte det?”