nyhetsartikel

Kyrkans globala hjälporganisation valde att stötta RödaKorshuset i Stockholm

Lite undanskymt vid Kungens Kurva i Stockholm ligger RödaKorshuset som startade 2015.

Farouk Hamzaoui, projektledare och anställd på Röda Korset sedan 24 år, hade en vision av en medmänsklig mötesplats som så mycket som möjligt kunde likna ett hem för samhällets mest utsatta, papperslösa, asylsökande, nyanlända, ensamkommande flyktingbarn och EU-migranter. Med stort engagemang och mycket arbete förverkligades den här visionen 2015.

RödaKorshuset tar emot 35-50 besökare om dagen. Besökarna har varierande behov men det de har gemensamt är att de tillhör samhällets mest utsatta och behöver stöd och hjälp för att kunna orientera sig i samhället och uppnå en värdig levnadsstandard. I RödaKorshuset finns möjlighet för dem att duscha, tvätta kläder, äta ett mål mat, sy väskor till Röda Korsets butik på Mariatorget, måla tavlor, lära sig svenska, träffa sjuksköterska, vila, få kläder och hygienartiklar eller träffa frivilliga som erbjuder stöd och vänskap. Flyktingbarn kan få läxhjälp. Sociala aktiviteter och utflykter anordnas regelbundet.

Birgit, som arbetar som frivillig i huset, visar oss runt i de trevliga och ljusa lokalerna som bland annat innehåller klassrum, vilorum, hobbyrum, matsal, syateljé och lekrum.

Birgit, Farouk, andra anställda samt ett 40-tal frivilliga drivs av det som också är ledord i verksamheten – medmänsklighet, respekt och kärlek.

”Inte en enda gång har vi haft någon incident här” berättar Birgit. Tydliga regler och positiva förväntningar har skapat en speciell atmosfär som bland annat får män och kvinnor från olika länder och kulturer att sitta och äta tillsammans i vänskaplighet utan att behöva gruppera sig.

Kyrkans hjälporganisation LDS Charities sökte några lämpliga projekt att stötta i Europa och valde bland annat ut RödaKorshuset. 2016 skänktes en välbehövlig summa pengar till verksamheten, som är helt beroende av bidrag i form av pengar, personligt engagemang, mat, hygienartiklar och kläder.

Våren 2017 besökte ledare från Stockholms båda stavar de ansvariga för RödaKorshuset. Sedan dess har medlemmarna i Stockholmsområdet donerat julklappar, kläder, personlig hjälp och tid.

Om man vill donera pengar till LDS Charities, som bidrar till projekt som RödaKorshuset och många andra flyktingprojekt, gör man det i samband med att man betalar tionde och andra offergåvor. Skriv beloppet och LDS Charities. Då går dessa pengar enbart till LDS Charities verksamhet. Vill man bidra med tid eller andra gåvor specifikt till RödaKorshuset kan man kontakta dem direkt.