nyhetsartikel

Kyrkan samarbetar med samhällsledare i Oklahoma för att hjälpa till i kölvattnet efter tornados

Den mest förödande ägde rum i Moore, Oklahoma.  Minst två dussin personer har rapporterats döda, däribland barn, med ännu fler saknade personer och hundratals skadade hem.

Kyrkan hyser särskild omtanke om dem som har förlorat nära och kära och människor som nu är hemlösa.

Lokala medlemmar arbetar tillsammans med lokala organisationer för att bistå samhällets hjälpinsatser.  Lokala ledare i kyrkan upprättar centrer för hjälpinsatser för att samordna utrustning och frivilliga.

Mormonmissionärer och lokala medlemmar i kyrkan förbereder sig för att bistå genom frivilliga hjälpinsatser. Samtliga missionärer i berörda områden befinner sig i säkerhet och har inrapporterats. Omkring 200 missionärer i Oklahoma- missionen  Oklahoma City ska medverka vid hjälpinsatserna i enlighet med sina lokala ledares föreskrifter.  Missionärer och medlemmar i kyrkan bidrar också med tolkning på spanska och vietnamesiska för att utryckningspersonalen ska kunna kommunicera med offren för tornadon.