nyhetsartikel

Bibeln levandegjord på forntida Jerusalem-inspelningsplats

I mer än två år har filmteam för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga gett sig i kast med att levandegöra Nya testamentet på landsbygden i Utah.  På en tre tunnland stor inspelningsplats, noggrant utformad för att likna det forntida Jerusalem, har man filmat vinjetter som porträtterar Jesu Kristi liv.

Till dags dato har kyrkan producerat 49 bibelvideor  inriktade på Kristi liv och lärdomar i Nya testamentet och ska ge ut fler under det här året. Men den här veckan markerar slutet för produktionen av Nya testamentet-serier på kyrkans inspelningsplats i närheten av Goshen (9 mil söder om Salt Lake City).

Allt som allt har videorna på två till 10 minuter haft över 5,5 miljoner tittare.  Scott Smiley, kyrkans chef för film och video, sade att han så långt är nöjd med mottagandet.

”Jag har hört att både kyrkans medlemmar och de som tillhör andra trosuppfattningar har använt dem för att undervisa i sina hem och i sina församlingar, för att levandegöra Bibeln”, sade Smiley.  ”Det är underbart, vi vill att människor ska kunna använda dem och inse hur underbar berättelsen om Jesus är för oss alla.”

Kyrkan har gjort videorna tillgängliga för allmänheten för att hjälpa fler människor förstå och uppskatta Jesu Kristi liv.  De kan användas fritt av enskilda, familjer och grupper utan godkännande så länge som användarvillkoren iakttas.

Smiley sade att videorna bidrar till att sprida Bibelns berättelser på ett sätt som är lätt tillgängligt.

”Vi är en mycket mediafokuserad kultur och vi behöver undervisa om evangeliet på ett sätt som gör att människor kan relatera till det nu, och det här är en stor möjlighet att göra det”, sade han.

Upphovsmännen var måna om att återspegla berättelserna i King James Version av Nya testamentet så troget som möjligt genom att noggrant uppmärksamma de skriftliga detaljerna.  Texten i skrifterna som varje vinjett fokuserar sig på finns tillsammans med videon.

För skådespelarna har det varit en mäktig upplevelse att filma på inspelningsplatsen.  ”Det är en enastående arbetsplats”, sade Savannah Stevenson, som spelar Maria.  ”Den här upplevelsen har på ett mycket levande sätt öppnat de här berättelserna inför mina ögon.”

Arbetet med videorna har hjälpt Stevenson att betrakta berättelserna i Bibeln på ett helt nytt sätt.  ”Närhelst jag läser i skrifterna kan jag se [vad jag såg när vi filmade”] för mitt inre”, sade hon.  ”Jag hoppas att det som andra människor nu har fått från oss när vi gjort dessa bibelvideor, att de också ska ha detta visuella intryck i sina sinnen.”

När Stevenson tog på sig rollen som Maria kom hon att storligen beundra Kristi mor och hennes resa.  ”När vi tänker på Maria tänker vi ofta på den unga Maria som bar detta lilla barn, men hon var också tvungen att se sin son dö, hon var där vid korset”, sade hon. ”Det är en otrolig resa och en otrolig sak att vara med om.”

Stevenson sade att filmandet av scenen med Kristi korsfästelse var en av de mest otroliga andliga upplevelser som hon någonsin varit med om.  ”Att vara i hennes kläder, att stå och betrakta korset — även om det var en skådespelare som spelade Jesus, det fick mig verkligen att inse att det hände, att det var verkligt”, sade hon.  ”Även om det är hjärtskärande och hemskt fick det mig också att inse att han dog för mig, att han dog för alla, i en förunderlig avsikt, och att han därefter uppstod.”

Smiley sade att han fick en djupare förståelse för Nya testamentets platser och berättelser när han arbetade med projektet.  ”En av de mest spännande delarna har varit att titta på olika områden och tänka att det är där som Maria och Josef bor eller att det är där som Jesus förvandlade vatten till vin”, sade han.  ”Och naturligtvis, de är inget av detta, men när vi har strävat efter att göra dessa berättelser verkliga så känns det nästan som om jag har bevittnat dessa händelser då de ägde rum.  De finns upptecknade i Bibeln och Bibeln är tusentals år gammal, men det känns fortfarande som att jag behöver vittna om dem.”

Inspelningsplatsen byggdes för att bestå mer än 20 år och kommer att användas igen av kyrkan till andra projekt, även om inget är inplanerat för närvarande.

”Eftersom vår tro är inriktad på Jesus Kristus kommer det att alltid att finnas behov av berättelser och filmer som åskådliggör hans tid”, sade Smiley.  ”En del av inspelningsplatsens skönhet är att den kan gestaltas och omgestaltas till att framställa alla städer i Nya eller Gamla testamentet.

Om inspelningsplatsen

Inspelningsplatsen återskapar specifika delar av det forntida Jerusalem, bland annat gator, gårdar, synagogor och andra områden.  Platsen utgörs av en öken som liknar slätterna i Judéen, sanddynor, en flod som på ett korrekt sätt återger floden Jordan där Jesus döptes av Johannes Döparen och ett område som är väl lämpat att avbilda Getsemane örtagård där Frälsaren sonade för människosläktets synder.

Byggandet av Jerusalem-inspelningsplatsen — som till ytan är stor som en fotbollsplan i vardera riktningen — inleddes i november 2010 och slutfördes i början av 2011. För ytterligare information om inspelningsplatsen, se dessa berättelser i kyrkans internationella Nyhetsrum: