Kyrkan hjlper afrikanskt samhlle att f vatten

Ett driftskert vattensystem har varit p gng under ngra r men invnarna hade inte tillrckligt med pengar fr att frdigstlla det. Servicemissionrer fr Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga visste att kyrkan kunde hjlpa till. Efter en hel del diskussioner om och genomgngar av vad som krvs fr att leda rent vatten 3 mil genom fem samhllen hjlpte kyrkan till att bekosta projektet. Kyrkan bidrog inte bara med pengar utan ocks med ingenjrskunskap. En representant fr kyrkan i omrdet, Celestin Kubangila Kamanda, sger att mnniskorna r tacksamma mot kyrkan fr att den bidragit med medel s att projektet kan genomfras. ”Folket har sagt att kyrkan har lrt dem ngot viktigt om barmhrtighet och den gyllene regeln”, sger Kamanda. Ett vattenledningssystem bestende av mindre rr tar vattnet genom byn Tshiabobo till fyrtio vattenstationer. Alla rnnor har grvts fr hand av folket i byarna som ska f vattnet. En dag hade 83 personer ombetts att rensa buskage fr att ge rum t rren, och det kom 206. En betydande frdel med detta slag av vattensystem r att det inte krver pump eller elektricitet. Det krver nstan inget underhll och har tre gnger s lng livstid jmfrt med brunnar. Ocks under torrssong kommer det vatten frn kllan med en fart av nstan 23 liter per sekund. Folket har bidragit med 3 000 dollar som de anvnde till att frbereda vattenkllorna. Invnarna ska skta det tyngdkraftsdrivna systemet med hjlp av en vatten- och sanitetskommitt. Kommittns uppgift r att kontrollera vattenkvalitn, bestmma avgifter och utfra regelbundet underhll. Den frsta fasen av Luputas vattenledning bestr av att lgga rren som hmtar vatten frn en nrbelgen klla och tar det 1,5 mil till byn Tshiabobo. I fas tv och tre utkas ledningen ytterligare drygt 1,5 mil till Luputa. Nr projektet vl r genomfrt har ver 166 000 personer tillgng till rent vatten.