Kyrkan ger hjlp till katastrofomrdet i Sdra Asien

SALT LAKE CITY - Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas regionala och lokala ledare i Asien ger omedelbar hjlp till katastrofoffer i lnderna i Sdra Asien som drabbats av sndagens jordbvning och tsunamis. Lokala resurser, som utkats med medel frn kyrkans humanitra fonder, anvnds till medicinska frndenheter och annat material i de drabbade lnderna fr att ka hjlpen till de mycket hrt anstrngda kustomrdena. En representant frn Welfare Services i Salt Lake City och omrdets vlfrdschef i Asien reser till katastrofomrdet fr att i samarbete med regering och internationella hjlporganisationer gra en mer fullstndig bedmning. Bedmningen r ett viktigt frsta steg fr att frskra sig om att den hjlp som ges r den mest effektiva fr att kunna fylla behoven och lindra lidandet i denna frdande tragedi. "Vi r frtvivlade ver att hra att tusentals har mist livet och uttrycker vrt djupaste deltagande till de familjer som har frlorat sina nra och kra i denna katastrof", sade biskop H David Burton, kyrkans presiderande biskop. "Vi tror p bnens kraft. Vi uppmuntrar alla att be fr dem som lider liksom fr dem som ger ndhjlp." Nr omfattningen av katastrofen str klar rknar kyrkan med att det kommer att krvas mycket omfattande humanitra insatser. Ingen av kyrkans missionrer i katastrofomrdet saknas och alla r vlbehllna. ven om uppgifter om kyrkans medlemmar i omrdet fortfarande r ofullstndiga, finns hittills inga rapporter om dda eller skadade medlemmar.