Video

Kyrkan förklarar bakgrunden till handboksförändringar som berör samkönade äktenskap

I en videointervju i fredags i Salt Lake City, bekräftade äldste D Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga kyrkans inställning till äktenskapet och talade om handboksförändringar i kyrkans policy som berör samkönade par och deras barn. Intervjun är avsedd att hjälpa kyrkans medlemmar, media och allmänheten att bättre förstå sammanhanget och orsaken med förändringarna, vilka har diskuterats utförligt i nyhetsmedia, på sociala medier och på annat sätt.

Ändringarna gjordes den här veckan i Kyrkans Handbok 1 (instruktionshandbok för lokala ledare i kyrkan) och godkändes av det första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum. Ändringarna beskrivs i ett brev som sänts till lokala ledare i kyrkan över hela världen.

Se intervjun här (engelska):