Krafterna som ska rdda oss

Jag knner mig manad att hja en varningens rst mot djvulen och hans nglar kllan och drivkraften till allt ont. Jag gr det med en bn i hjrtat, fr Satan r inte ngot upplyftande mne. Jag betraktar honom som den store imitatren. Jag tror att vi kommer att f bevittna allt fler bevis p Satans makt vartefter Guds rike blir allt starkare. Jag tror att Satans tilltagande anstrngningar r ett bevis p sanningen i detta verk. I framtiden kommer motstndet att bli bde mer smygande och mer ppet. Det kommer att dljas mer raffinerat och listigt men samtidigt bli mer igonfallande. Vi kommer att behva strre andlighet fr att uppfatta alla ondskans uttryck, och strre styrka fr att st emot det onda. Men besvikelserna och bakslagen fr Guds verk blir bara tillflliga, fr verket kommer att g framt.1 Det r inte ngon god vana att fngslas av Satan och hans mysterier. Inget gott kan komma av att man nalkas ondskan. Liksom nr man leker med eld r det alltfr ltt att bli brnd: Kunskap om synden frestar till att beg den.2 Den enda skra vgen r att hlla sig lngt borta frn Satan och all hans onda verksamhet och hans gudlsa metoder. Djvulsdyrkan, avguderi, trolldom, hxeri, voodooism, besvrjelser, svart magi och alla andra former av besatthet ska undvikas som pesten. Men president Brigham Young (18011877) sade att det r viktigt att studera ... ondskan och dess fljder.3 Eftersom Satan r upphovet till allt ont i vrlden, r det viktigt att inse att han ligger bakom motstndet mot Guds verk. Alma uttryckte det koncist: Allt som r gott kommer frn Gud och allt som r ont frn djvulen.4 Mitt huvudsakliga skl till att vlja detta mne r att jag vill hjlpa unga mnniskor genom att varna dem, som Paulus sade, fr att vi inte skall bli verlistade av Satan. Hans avsikter knner vi till.5 Vi hoppas att ungdomarna, som r okunniga om vrldens spetsfundigheter, kan hlla sig borta frn Satans lockelser och bedrgerier. Personligen gr jag inte ansprk p att ha ngon speciell insikt i Satans metoder, men jag har vid olika tillfllen kunnat knna igen hans pverkan och handlingar i mitt och andras liv. Nr jag var p min frsta mission frskte Satan dra mig bort frn min framtids stig och om mjligt gra mig oanvndbar i Herrens verk. Detta var fr mer n sextio r sedan, och jag minns nnu hur frnuftiga hans vdjanden tycktes. Satans frestande lockrop
Vem har inte hrt och knt djvulens lockelser? Hans rst lter ofta s frnuftig och hans budskap s ltt att rttfrdiga. Det r en lockande, fngslande rst med smeksamma toner. Den r varken hrd eller disharmonisk. Ingen skulle lyssna p Satans rst om den lt strng eller elak. Om djvulens rst var obehaglig skulle den inte locka mnniskor att lyssna. Shakespeare skrev: Mrkrets furste r en gentleman,6 och Djvulen kan citera skrifterna till sin frdel.7 Lucifer, den store bedragaren, har en mrklig frmga att luras. Paulus sade till korintierna: Och det r inget att frvna sig ver. Satan sjlv gr sig lik en ljusets ngel.8 Ngra av Satans mest tilltalande argument r: Alla gr det; om det inte skadar ngon annan, r det okej, om det knns rtt, r det rtt eller det r inne just nu. Dessa raffinerade lockelser gr Satan till den store imitatren, msterbedragaren och rkefrfalskaren. Vi har alla ett inre bromssystem som hejdar oss innan vi fljer Satan fr lngt nerfr fel vg. Det r den stilla, tysta rsten inom oss. Men om vi tillter oss att ge efter fr Satans frestelser brjar bromssystemet lcka bromsvtska och vr bromsmekanism blir svag och otillrcklig. Nephi har gett oss mnstret, eller formeln, fr Satans verksamhet:

Och andra lugnar han och invaggar i kttslig ro, s att de sga: Allt r vl i Sion, ja, Sion trives, allt r vl. P s stt bedrager djvulen deras sjlar och leder dem frsiktigt ned till helvetet.
Och se, andra bortfr han med smicker och inbillar dem, att det icke finnes ngot helvete. Han sger till dem: Jag r icke ngon djvul, ty det finnes ingen, och s viskar han i deras ron, till dess han kan fnga dem i sina hemska lnkar, frn vilka ingen befrielse finnes.9
1011121314151617
1819202122232425
26

27282930

31

1. Be familjemedlemmarna frestlla sig att de sitter runt en eld. Prata om hur farligt det r att leka med eld. Hur r detta som att fngslas av Satan och hans mysterier? terge ngra av president Fausts exempel p hur vi kan vervinna Satans bedrgerier. Uppmana familjen att vara ett rttfrdigt exempel genom att omintetgra hans planer.
  2. Ta med dig en liten leksaksbil, en bild av en bil, eller lt familjen titta p en bil ute i nrheten. Vad skulle hnda om ngon var ute och krde och bromsarna inte fungerade? Citera president Fausts exempel om vrt inre bromssystem. Vittna om hur viktigt det r att vi utvecklar vr lyhrdhet fr den Helige Anden och lyssnar p den milda, stilla rsten fr att kunna strida mot djvulen.
  3. Skriv med hjlp av artikeln ner ngra av Satans knep och ngra av de andliga vapen vi har att strida mot honom med. Prata med familjemedlemmarna om djvulens metoder och sg att vi har makt att besegra honom. Vittna om att vi kan motverka Satan genom att leva rttfrdigt.