Kvinnor som formar framtiden firas i mars månad

Den 8 mars var det Internationella kvinnodagen – en dag då kvinnors sociala, ekonomiska, kulturella och politiska bedrifter firas. Kvinnoorganisationen Hjälpföreningen i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga firar sin årsdag under samma månad som Internationella kvinnodagen infaller. Den 17 mars är det 178 år sedan den organiserades. En tidig medlem i de tolv apostlarnas kvorum, John A. Widtsoe, förklarade dess syfte:

”[Att söka ge] lindring från fattigdom, lindring från sjukdom, lindring från tvivel, lindring från okunnighet – lindring från allt det som kan hindra kvinnans glädje och framåtskridande”, sa han.

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga hedrar under den här jubileumsmånaden det kvinnor över hela världen bidragit med.

Som kvinnor inspirerar ni andra och utgör en förebild värd att efterlikna”, sa president Russell M. Nelson i ett tal på en generalkonferens nyligen.

En kvinna som formar sin familjs och sitt samhälles framtid är Armine Avanesjan. Hon emigrerade från Armenien till Tyskland med sina små barn 1997. Resan mot att återförenas med sin man (som redan var i Tyskland) var lång och svår.

”Vi hade ingen mat, ingen mat alls”, säger hon. ”Vi var tvungna att gå genom en skog och sedan korsa en flod och det var väldigt kallt – det var i början av december. Våra kläder var våta, jag kunde inte simma och jag tvingades djupt under vattnet. Det enda jag tänkte på var mina barn.”

Armine övervann de här hindren och kom fram till Tyskland. Där fick hon sedan brottas med att anpassa sig till ett nytt land, en ny kultur och ett nytt språk. Två år senare klev hon ur sin bekvämlighetszon igen efter att ha träffat missionärerna som sjöng på gatan i Tyskland.

”Jag kände framför allt den Helige Anden starkt”, berättar Armine. Hon tog ett steg i tro och samtyckte till att döpas bara en månad senare.

Som ny medlem blev hon automatiskt medlem i Hjälpföreningen. Hon omslöts av en gemenskap av starka, trofasta kvinnor i Hjälpföreningen under sin överväldigande övergångsfas. De hjälpte henne att bli ännu starkare.

”Jag fick mycket stöd och jag kunde ge stöd. Jag lärde känna mina egna personliga styrkor. Jag lärde mig hur man blir en underbar hustru och mor. Och jag lärde mig definitivt att förstå att Gud verkligen bryr sig om mig, vet vad jag heter och älskar mig”, säger Armine.

Armine formade sin familjs framtid genom att undervisa dem om hur man har tro och studerar skrifterna. Hennes tre barn har alla tjänat som heltidsmissionärer. Hon formade också sin församlings framtid genom att trofast tjäna i organisationerna Primär och Hjälpföreningen, samt som lärare i Söndagsskolan.

”Jag är tacksam för att vi har det här systemet i kyrkan där vi kan undervisa varandra och därmed undervisa oss själva”, säger hon.

Sharon L. Eubank, första rådgivare i Hjälpföreningens generalpresidentskap, betonade nyligen att alla kvinnor kan bli modiga ledare i sina hem och samhällen. Hon rådde kvinnor överallt att använda sin ”handlingsfrihet och röst” till att göra skillnad.

”Vänta inte med att bli den förändring ni söker … i samma stund som vi inser att [vi] … har kraften och hoppet och energin, äger ett skifte rum. Jag får en enorm energi av den tanken”, sa hon.

I mars månad firas och uppskattas kraften hos hjälpföreningssystrar och kvinnor över hela världen.

Hjälpföreningen är den största kvinnoorganisationen i världen med över 7,5 miljoner medlemmar i 162 länder. För fler resurser för kvinnor och mer information om Hjälpföreningen, gå till https://www.churchofjesuschrist.org/callings/relief-society-organization/?lang=eng.