Pressmeddelanden

Hustrun till Albaniens president lär känna mormonerna i sitt land

Albaniens första dam Odeta Nishani träffade representanter för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga: äldste Patrick Kearon, förste rådgivare i presidentskapet för området Europa, och Medlir Mema, president i Tirana stav, den 19 september 2014 i kyrkans möteshus i Durrës. De utbytte tankar om humanitär hjälp i Albanien. De samtalade också om familjens betydelse och vikten av moraliska värderingar i samhället och värdet av att stärka interkonfessionella relationer.

”Det var en förmån för oss att få träffa presidenthustrun”, säger äldste Kearon. ”Vi tillbringade en underbar förmiddag tillsammans och fick lära oss mer om Albaniens kulturella mångfald. Vi berättade för henne om vår kyrkas aktiviteter och uttryckte vår önskan att tjäna det albanska folket. Odeta Nishani var förtjusande och uppmärksam och vi ser fram emot fortsatta hjärtliga relationer i detta vackra land.”

Barn från kyrkans församling i Durrës välkomnade presidenthustrun med sången ”Jag är Guds lilla barn” och gav henne en bukett höstblommor.  Hon tackade de unga sångarna med ett varmt leende.

Hon togs sedan på en rundtur i byggnaden och presenterades för lokala ledare som berättade om denna kristna kyrkas verksamhet, särskilt om dess inriktning på att stärka ungdomen och familjen. De berättade för henne om kyrkans kvinnoorganisation som till medlemsantalet är en av världens största kvinnoorganisationer. Äldste Kearon överlämnade en bok till presidenthustrun med en översikt av kyrkans pågående humanitära projekt runtom i Albanien.

Efter rundturen åt Odeta Nishani och kyrkans ledare lunch i Tirana. Närvarande vid lunchen var också informationssekretaren i Tirana stav dr. Marjeta Capi och biskop Artan Dervishi från Tirana första församling. Som tack för presidenthustruns besök och hennes hängivna arbete för det albanska folket överräcktes en liten skulptur av en familj. Odeta Nishani tackade de närvarande för en trevlig och lärorik dag.