Herren behver missionrer

Detta tjnande r en prstadmsplikt ngot Herren frvntar sig av oss som har ftt s mycket. Unga mn, jag uppmanar er att frbereda er fr att verka som missionrer. Hll er rena och vr diga att representera Herren. Lev s att ni har god hlsa och r starka. Studera skrifterna. Delta i seminariet och institutet dr de finns tillgngligber frra ret sade jag att det behvs fler missionrer. Varje vrdig, duglig ung man br frbereda sig fr att verka som missionr. Detta tjnande r en prstadmsplikt ngot Herren frvntar sig av oss som har ftt s mycket. Unga mn, jag uppmanar er att frbereda er fr att verka som missionrer. Hll er rena och vrdiga att representera Herren. Lev s att ni har god hlsa och r starka. Studera skrifterna. Delta i seminariet och institutet dr de finns tillgngliga. Bekanta dig med missionrshandboken Predika mitt evangelium. Systrar, ni har inte samma prstadmsansvar som de unga mnnen att verka som heltidsmissionrer, men ni kan ocks ge vrdefulla bidrag som missionrer, och vi r glada fr ert tjnande. Jag vill pminna de ldre brderna och systrarna i kyrkan om att Herren har behov av att mnga, mnga fler av er verkar som kommit till den punkt i livet nr ni kan verka som par uppmanar jag er att nu frbereda er fr dagen nr ni och er kta hlft, alltefter vad omstndigheterna tillter, kan gra det. Det finns f andra tillfllen i livet nr ni fr tnjuta den ljuvliga anda och tillfredsstllelse som kommer av att tjna tillsammans p heltid i Mstarens verk. Ngra av er kan vara blyga till naturen eller anse er otillrckliga fr kommit till den punkt i livet nr ni kan verka som par uppmanar jag er att nu frbereda er fr dagen nr ni och er kta hlft, alltefter vad omstndigheterna tillter, kan gra det. Det finns f andra tillfllen i livet nr ni fr tnjuta den ljuvliga anda och tillfredsstllelse som kommer av att tjna tillsammans p heltid i Mstarens verk. Andra kan, trots att de r vrdiga att tjna, knna att de har viktigare prioriteringar. Men jag tnker p Herrens lfte: Jag skall ra dem som rar mig (1 Sam 2:30). Ingen av oss kan ra vr himmelske Fader eller vr Frlsare mer n genom att tjna missionr. Ett exempel p ett sdant tjnande r upplevelserna Juliusz och Dorothy Fussek hade, som kallades att verka som missionrer i Polen. Broder Fussek fddes i Polen. Han kunde sprket. Han lskade folket. Syster Fussek fddes i England och visste bara lite om Polen och ingenting om dess folk. Med tillit till Herren gav de sig ivg p sitt uppdrag. Arbetet var ensamt och uppdraget enormt. Vid den tiden fanns ingen organiserad mission i Polen. Paret Fussek hade i uppdrag att bereda vgen s att en mission skulle kunna bildas. Misstrstade ldste och syster Fussek p grund av uppdragets omfattning? Inte fr ett gonblick. De visste att kallelsen hade kommit frn Gud. De bad om hans gudomliga hjlp och hngav sig helhjrtat t arbetet. Ls fortsttningen i januarinumret av kyrkans tidskrift Liahona.