Jag vill försäkra er om att det finns ett säkert botemedel mot
hjärtesorg, besvikelse, kval och förtvivlan. Psalmisten skrev: ”Han
helar dem som har förkrossade hjärtan, deras sår förbinder han.”1
Helandet är ett gudomligt mirakel; såren är människosläktets
gemensamma lott. Shakespeare sade: ”Den ler åt ärr som aldrig haft
ett sår.”2 Det tycks som om ingen undslipper denna världens
problem, utmaningar och besvikelser.
I dagens överbelastade samhälle tycks en del av de helande medel
som våra föräldrar åtnjöt inte finnas i vårt liv. Allt färre kan
minska stressen genom att arbeta med händerna och genom att bruka
jorden. De allt större fordringarna, mångfalden åsikter,
försäljarnas enträgna lockrop, det öronbedövande bullret och många
tilltrasslade personliga relationer kan beröva vår själ den frid
som den behöver för att fungera och överleva. Vår brådska att hinna
med klockans obarmhärtiga krav tär på vår inre frid. Trycket att
konkurrera och överleva är stort. Vårt begär efter personliga
ägodelar tycks enormt. De allt starkare krafterna som förstör den
enskilde och familjen leder till djup hjärtesorg.
En av orsakerna till att vårt samhälle är andligt sjukt är att så
många inte känner till eller bryr sig om vad som är rätt eller fel.
Mycket rättfärdigas på grundval av ändamålsenlighet och att det ger
pengar och ägodelar. De få organisationer och enskilda som på
senare tid haft modet att stå upp och tala emot äktenskapsbrott,
oärlighet, våld och andra former av ondska, förlöjligas ofta. Många
saker är helt enkelt fel, oavsett om de är lagliga eller inte. De
som framhärdar i att följa världens ondska kan inte känna ”Guds
frid, som övergår allt förstånd”.3
På något sätt måste vi finna det läkande inflytande som ger tröst
åt själen. Var finns denna balsam? Var finns den lindring som vi är
i så desperat behov av för att kunna klara av världens
påfrestningar? Den uppvägande trösten kan till stor del komma genom
att söka Guds ande i större grad. Därigenom kan vår ande
helas.
Andlig läkedom illustreras i berättelsen om Warren M Johnson, som
var pionjär och färjkarl i Lee’s Ferry i Arizona. Som ung drog
Warren Johnson västerut under sommaren 1866 för att söka sin lycka
i guld. Han blev mycket sjuk och hans medresenärer lämnade honom
under ett träd i en familjs trädgård i Bountiful i Utah. En av
döttrarna fann honom och berättade att det låg en död man i
trädgården. Trots att han var en fullkomlig främling tog denna
vänliga familj in honom och vårdade honom tills han blev frisk. De
undervisade honom om evangeliet och han döptes. Han blev så
småningom färjkarl i Lee’s Ferry.
1891 drabbades Warren Johnsons familj av en stor tragedi. Under en
kort period förlorade de fyra barn i difteri. Alla fyra begravdes i
rad intill varandra. I ett brev till president Wilford Woodruff,
daterat den 29 juli 1891, berättade Warren vad som hade hänt:
”Käre broder!
I maj 1891 kom en familj från Tuba City hit från Richfield i Utah
där de tillbringat vintern hos vänner. I Panguitch begravde de ett
barn, och utan att desinficera vagnen eller sig själva och utan att
ens stanna för att tvätta det döda barnets kläder, kom de till vårt
hus och stannade över natten och umgicks med mina små barn ... Vi
visste ingenting om sjukdomens natur, men vi hade tro på Gud
eftersom vi var här på en mycket svår mission och efter bästa
förmåga hade efterlevt visdomsordet och utfört våra andra religiösa
plikter. Vi hade betalt tionde, hållit familjeböner osv, för att
våra barn skulle räddas. Men tyvärr, fyra och en halv dagar senare
dog [vår äldste pojke] i mina armar. Ytterligare två fick sjukdomen
och vi fastade och bad så mycket som vi ansåg det vist eftersom vi
hade andra plikter att utföra. Vi fastade i 24 timmar och en gång
fastade jag i 40 timmar, men förgäves, för båda mina små döttrar
dog också. Omkring en vecka efter deras död drabbades också min
15-åriga dotter Melinda och vi gjorde allt vi kunde för henne, men
hon gick snart samma väg som de andra, och tre av mina kära flickor
och en pojke har tagits ifrån oss och ännu har vi inte sett slutet.
Min äldsta flicka som är 19 år har nu fått sjukdomen och vi ber och
fastar för hennes skull ... Vad har vi gjort för att Herren skulle
överge oss och vad kan vi göra för att på nytt finna nåd inför
honom[?]
Eder förbundne i evangeliet Warren M Johnson”4
I ett senare brev till sin vän Warren Foote vittnade broder Johnson
om att han funnit andlig frid: ”Jag kan emellertid försäkra dig om
att det är den svåraste [prövningen] i mitt liv, men mitt mål är
frälsning och med min himmelske Faders hjälp är jag besluten att
hålla fast vid ledstången av järn, oavsett vilka prövningar som jag
drabbas av. Jag har ännu inte slappnat av när det gäller att utföra
mina plikter och jag hoppas och förlitar mig på att jag skall ha
mina bröders tro och förböner, att jag kan leva så att jag kan ta
emot de välsignelser som du genom auktoritet placerat på mitt
huvud.” 5
Den sjunde trosartikeln förkunnar att vi bland övriga andliga gåvor
tror på helbrägdagörelse. Jag tror att denna gåva omfattar både
kropp och själ. Anden talar frid till själen. Denna andliga tröst
kommer genom att åberopa andliga gåvor, vilka visar sig på många
sätt. De är rikliga, fullödiga och ofta förekommande i kyrkan idag.
De flödar från det ödmjuka och rätta användandet av ett
vittnesbörd. De kommer också genom att välsigna de sjuka när man
har smort dem med invigd olja. Kristus är den store läkaren som
steg upp från de döda ”med läkedom under sina vingar”6 medan
Hugsvalaren är den verkställande kraften i helbrägdagörelsen.
Herren har gett oss många sätt att ta emot hans läkande inflytande.
Jag är tacksam över att Herren har återställt tempelarbetet till
jorden. Det är en viktig del av frälsningsarbetet för både levande
och döda. Våra tempel erbjuder en fristad dit vi kan gå och lägga
undan mycket av världens oro. Våra tempel är platser för frid och
ro. I dessa helgade rum ”helar [Gud] dem som har förkrossade
hjärtan, deras sår förbinder han”.
Att studera skrifterna kan ge stor tröst. President Marion G Romney
(1897–1988), förste rådgivare i första presidentskapet, sade:
”Jag är övertygad om att om vi i våra hem läser i Mormons bok,
regelbundet och under bön, själva och tillsammans med våra barn,
kommer andan i denna underbara bok att sätta sin prägel på våra hem
och alla som bor där. Vördnadens anda kommer att öka liksom vår
ömsesidiga respekt och hänsyn mot varandra. Stridighetens anda
kommer att försvinna. Föräldrarna kommer att ge råd till sina barn
med större kärlek och visdom. Barnen kommer att bli mer mottagliga
för dessa råd och följa dem i större utsträckning. Rättfärdigheten
kommer att öka. Tro, hopp och kärlek — Kristi rena kärlek — kommer
att råda i vårt hem och i vårt liv och skänka oss frid, glädje och
lycka.”7
När jag var ung var det inte lika väl klarlagt som det är i dag hur
visdomsordet, vilket omfattar avhållsamhet från tobak, alkohol, te
och kaffe, påverkar hälsan. De andliga välsignelserna har
emellertid länge varit erkända. Visdomsordet lovar att de som
kommer ihåg att följa dessa råd och vandra i lydnad mot
buden ”skola hava hälsa i naveln och märg i benen”.8
Märg har länge varit en symbol för friskt, hälsosamt leverne. Men i
den tid då det finns livräddande benmärgstransplantationer får
uttrycket ”märg i benen” ytterligare betydelse som ett andligt
förbund. Löftena för dem som håller visdomsordet fortsätter: De som
iakttar denna lag ”skola finna visdom
och stora skatter av kunskap, ja, fördolda skatter, och skola
springa och icke bliva trötta, gå och icke bliva matta. Och jag,
Herren, lovar dem, att mordängeln skall gå förbi dem såsom Israels
barn och icke dräpa dem.” 9 Om vi ska räddas behöver vi verkligen
skydda oss mot de många förstörande krafter som finns i världen i
dag.
För många av oss äger emellertid inte denna andliga
helbrägdagörelse rum på världens stora skådeplatser, utan på våra
egna sakramentsmöten. Vi får tröst av att dyrka och ta del av
sakramentet tillsammans med, och undervisas i en anda av ödmjukhet,
av våra medmänniskor och nära vänner som älskar Herren och försöker
lyda hans bud. Vår käre biskop ger talarna i uppgift att ta upp ett
ämne eller en princip inom evangeliet. De talar alltid med den
Helige Andens kraft och öppnar sina hjärtan så att församlingen kan
skåda skatterna däri. Budskapen ges i form av ödmjuka vittnesbörd
och goda råd. Vi i församlingen förstår det som undervisas genom
sanningens ande och bekräftar de medföljande vittnesbörden.
Våra sakramentsmöten bör vara andaktsfulla och upplyftande och
återställa den andliga hälsan hos de närvarande. En del av denna
läkande process äger rum när vi dyrkar Herren genom musik och sång.
Att sjunga våra vackra, andaktsfulla psalmer ger näring åt själen.
Vi blir ett hjärta och ett sinne när vi sjunger lovsånger till
Herren. Att dyrka Herren med sång har bland annat den effekten att
den andligen enar deltagarna i en känsla av vördnad.
Andligt helande inträffar också när vi bär och lyssnar till ödmjuka
vittnesbörd. Ett vittnesbörd som ges i en anda av botfärdighet och
tacksamhet för gudomlig försyn och i undergivenhet inför gudomlig
vägledning är ett kraftfullt läkemedel som mildrar oro och
bekymmer.
Jag tvivlar på att uppriktiga medlemmar i kyrkan kan uppnå
fullständig andlig helbrägdagörelse utan att vara i harmoni med
kyrkans grundval, vilken, som aposteln Paulus förkunnade, är
”apostlarnas och profeternas grund”.10 Detta kanske inte är
populärt med tanke på världens långa historia av att förkasta
profeterna och deras budskap. Likväl är de Guds orakel på jorden
och de som kallats att leda verket vid denna tidpunkt i historien.
Det är också nödvändigt för oss att tillhöra dem som stödjer våra
biskopar, grenspresidenter, stavspresidenter och
distriktspresidenter.
Aktuell information tycks bekräfta att vi får den yttersta andliga
helbrägdagörelsen genom att glömma bort oss själva. En genomgång av
olika redogörelser visar att de som bäst överlevt i fängelser och
som gisslan var de som brydde sig om sina kamrater i fångenskapen
och som var villiga att ge av det de hade för att hjälpa andra. Dr
Viktor Frankl sade: ”Vi som levde i koncentrationsläger minns de
män som gick runt i byggnaderna och tröstade andra och gav bort sin
sista brödbit. De var kanske få till antalet men de är tillräckliga
bevis på att allting kan tas ifrån en människa utom en sak: den
sista av de mänskliga friheterna — att välja attityd oavsett vilken
omständighet man befinner sig i, att välja sin egen väg.”11
Världens Frälsare uttryckte det mycket enkelt: ”Den som mister sitt
liv, han skall bevara det.”12
Av allt vi kan göra för att finna lindring är kanske bön det som
tröstar oss mest. Vi är ombedda att be till Fadern i hans Sons,
Herrens Jesu Kristi namn och genom den Helige Andens kraft. Bönen i
sig ger tillfredsställelse åt själen, även om Gud i sin visdom inte
ger oss det vi ber om. President Harold B Lee
(1899–1973) lärde att alla våra böner blir besvarade, men ibland
säger Herren nej.13 Profeten Joseph Smith lärde att ”det bästa
sättet att inhämta sanning och visdom är ... att gå till Gud i
bön”.14 Bönen är i högsta grad behjälplig i
läkningsprocessen.
Sår som förorsakas av andra blir helade genom ”helandets konst”.
President Joseph F Smith (1838–1918) förkunnade: ”Men helandet av
ett sår är en konst man inte förvärvar enbart genom övning, utan
genom den kärleksfulla ömhet som kommer av en allmän god vilja och
ett medkännande intresse för andras välfärd och lycka.”15 Det finns
hopp för alla att bli helade genom omvändelse och lydnad. Profeten
Jesaja bekräftade detta: ”Om edra synder än äro blodröda, skall de
bli snövita.”16 Profeten Joseph Smith förkunnade: ”Det finns ingen
tid, då andarna äro för gamla att nalkas Gud. Alla äro inom
räckhåll för den förlåtande barmhärtigheten.”17
Efter fullständig omvändelse är formeln underbart enkel. Herren har
faktiskt gett den till oss med följande ord: ”Viljen I icke nu
återvända till mig och bättra eder från edra synder samt bliva
omvända, på det jag må kunna hela eder?”18 När vi gör detta har vi
löftet att ”han helar dem som hava förkrossade hjärtan, deras sår
förbinder han”. Vi finner tröst i Kristus genom Hugsvalarens
förmedling, och Frälsaren ger oss denna inbjudan: ”Kom till mig,
alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er
vila.”19 Aposteln Petrus säger: ”Kasta alla era bekymmer på honom,
ty han har omsorg om er.”20 När vi gör detta blir vi helade, vilket
var vad Herren lovade genom sin profet Jeremia när han sade: ”Jag
skall förvandla deras sorg till glädje och trösta dem och glädja
dem efter deras bedrövelse ... Ty jag skall stärka trötta själar,
och alla utsvultna själar skall jag mätta.”21
Vi har fått veta att i det celestiala riket ska Gud själv ”torka
alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer och ingen
sorg och ingen gråt och ingen plåga.”22 Då kommer tro och hopp att
ersätta hjärtesorg, besvikelser, smärta, ångest och förtvivlan och
Herren kommer att ge oss styrka för att, som Mormon säger, vi inte
ska ”undergå något slags lidande, som icke [blir] till glädje i
Kristus”.23
SLUTNOTER
- Ps 147:3.
- Romeo och Julia, II.ii.1; översättning, Allan Bergstrand.
- Fil 4:7.
- Citat från P T Reilly, ”Warren Marshall Johnson, Forgotten Saint”, Utah Historical Quarterly, vintern 1971, s 19; moderniserad stavning.
- Warren Foote Autobiography, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas arkiv (5 band), 2:260–261.
- 2 Nephi 25:13.
- Conference Report, apr 1960, s 112–113.
- L&F 89:18.
- L&F 89:19–21.
- Ef 2:20.
- Man’s Search for Meaning (1959), s 86.
- Luk 17:33.
- Se The Teachings of Harold B. Lee, red Clyde J Williams, (1996), s 127.
- Profeten Joseph Smiths lärdomar, s 165.
- Evangeliets lära, s 219.
- Jes 1:18.
- Profeten Joseph Smiths lärdomar, s 165.
- 3 Nephi 9:13.
- Matt 11:28.
- 1 Pet 5:7.
- Jer 31:13, 25.
- Upp 21:4.
- Alma 31:38.
FÖRSLAG TILL HEMLÄRARE
Efter att ha studerat budskapet under bön kan ni dela med er av det
på ett sätt som uppmuntrar dem ni undervisar att delta. Här följer
några exempel:
- Visa vad du använder eller be familjemedlemmarna visa vad de använder för att behandla mindre sår med, till exempel tvål, vatten och bandage. Diskutera den fysiska läkningsprocessen. Varför behöver vi andlig läkedom i dag enligt president Faust? (Se artikelns fyra första stycken.) Diskutera flera av president Fausts ”medel” till att bli helade. Bär vittnesbörd om Jesu Kristi helande kraft.
- Läs högt eller återge med egna ord berättelsen om Warren M Johnson. Vad kan vi lära oss av denna berättelse när det gäller andliga sår och helande?
- Läs vad president Faust säger om sakramentsmöten. Be familjemedlemmarna berätta hur sakramentsmötena har hjälpt dem att känna den Helige Anden och bli helade.
- Påpeka att president Faust använder Guds ord från nyckelskriftställen som hjälper till att hela sargade själar. (Se MB Jakob 2:8.) Slå upp och läs de skriftställen som gör intryck på dig.