God morgon!

I december förra året imponerade norska sopranen Sissel Kyrkjebø på publiken i konferenscentret genom sina framträdanden tillsammans med Tabernakelkören under dess julkonsert. Och i år, den 4 december, önskade hon Förenta staternas tevetittare god morgon tillsammans med körens medlemmar och musikdirektör Craig Jessop.

Foto Jeffrey D Allred/Deseret Morning News

Artisten, som uppträder och gör inspelningar under sitt förnamn Sissel, befann sig i Salt Lake City för en presskonferens under vilken intervjuare på 15 olika platser samtalade med henne och broder Jessop via satellit i sina morgonprogram. Vissa av programmen sändes över hela nationen medan andra sändes lokalt i North Carolina, Maryland, Arizona, Florida, Minnesota och Colorado.

I nästan alla intervjuerna sade broder Jessop: "Körens medlemmar är här. De står bakom oss och de är redo att sjunga för er!" Och varje gång sjöng körmedlemmarna en vers ur "Gläd dig, o jord".

Satellitinslagen gjordes för att marknadsföra en CD och en DVD som spelades in under förra årets julkonserter. I november låg CD:n som nummer ett på tidningens Billboards lista med klassisk musik. Och en inspelning av programmet visas på PBS' kanaler den här månaden. (Se Church News, 1 dec, s 10.)"

Det känns mycket speciellt att vara tillsammans med Tabernakelkören för de har himmelska röster", sade Sissel till en intervjuare. "Jag har hört talas om denna amerikanska kör i hela mitt liv. Att få sjunga med dem är en sann glädje. Det är en ära. Det känns som om jag får se en liten glimt av himlen när jag sjunger med dem."

Till en annan intervjuare sade hon att när broder Jessop frågade om hon ville uppträda tillsammans med kören så tänkte hon för sig själv: "'Åh, jag ska få sjunga med DEN kören!' För det är verkligen kören framför alla körer. Det är så jag ser det."

I en annan intervju sade broder Jessop om kören och publiken i Salt Lake City: "Vi har adopterat henne som vår dotter. Hon har funnit en plats i vårt hjärta. Hon talar om himmelska röster i kören, men jag måste säga att Sissel sjunger som en ängel. Det vilar något hypnotiskt och rogivande över hennes röst. Den tränger rakt in i själen och hon är perfekt för att sjunga tillsammans med Tabernakelkören. Och genom den här CD:n, 'The Spirit of the Season', och DVD:n och PBS-programmet kan vi nu dela med oss av detta till hela nationen."

Den familjära känslan mellan Sissel, broder Jessop och kören var märkbar under pauserna mellan de olika intervjuerna. Vid ett tillfälle blev broder Jessop orolig för hur han hade besvarat en fråga om kyrkan som var politisk till sin natur. Sissel rörde vid hans arm och försäkrade: "Det var ett perfekt svar, mycket bra gjort."

Efter en stund vände hon sig mot körmedlemmarna i sätena bakom och ovanför henne och ropade: "Ni låter jättebra där uppe!"

R Scott Lloyd, Church News