Global satsning på att vara ’ett ljus för världen’ genererar donationer till välgörenhet

Nästan 6.3 miljoner USD insamlade under julhelgerna via 10 gåvoautomater

Nästan 159 000 objekt har köpts av allmänheten i en global satsning organiserad av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Satsningen Ett ljus för världen – för en person i taget, som innebar en inbjudan att ge donationer till behövande under julen 2019, påbörjades officiellt den 1 december och fortsätter till slutet av månaden. Det här är initiativets fjärde år.

Öppningsaktiviteter hölls vid de populära gåvoautomaterna som har placerats på 10 platser i Storbritannien, USA och Filippinerna.   Automaterna gör det lätt att donera till globala välgörenhetsorganisationer, som UNICEF, Church World Service, WaterAid, Water For People och International Medical Corps.

Hittills har 3,9 miljoner dollar genererats till välgörenhetsorganisationerna vid de röda automaterna. Donatorer har dragit sina kreditkort i automaterna över 100 000 gånger.

De har köpt nästan 63 000 kycklingar, omkring 1,6 miljoner måltider, nästan 995 000 vaccinationer, över 3 500 par skor och över 7 200 par glasögon.

I USA är automaterna placerade i Gilbert, Arizona; San Jose, Kalifornien; Denver, Colorado; Laie (Oahu), Hawaii; Las Vegas, Nevada; New York City samt Orem och Salt Lake City, Utah. Övriga platser i världen där automater har placerats är i London, England och i Manila, Filippinerna.

Artister runtom i världen har deltagit i initiativet genom att dela budskap genom musik.

Ett ljus för världen-initiativet har också uppmärksammats av media nyligen, bland annat genom sådana nyhetsforum som Daily Mail i London.

Speciell söndagsgudstjänst

Församlingar runtom i världen har en speciell gudstjänst söndagen den 22 december. Allmänheten inbjuds att närvara vid det en timme långa mötet med fokus på Kristus. För att få veta var och när dessa gudstjänster hålls av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga kan man använda funktionen ”Hitta ett möteshus eller en församling”.