Frn pionjrgrupp till vrldsomfattande frening

Det som brjade 1842 med 20 kvinnor i Nauvoo, en stad i Illinois vid Mississippifloden, har utvecklats till en av de snabbast vxande och strsta organisationerna fr kvinnor i hela vrlden. Hjlpfreningen i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga omfattar alla vuxna kvinnor i kyrkan och har 4,7 miljoner medlemmar i 165 lnder. Mer n hlften av Hjlpfreningens medlemmar bor utanfr Frenta staterna. "Vr tro r den frenande kraft som genomtrnger ras, lder, politiska sikter, social och ekonomisk stllning, civilstnd och utbildningsniv --- allt sdant som ofta kan skilja mnniskor t", sger Abbie Vianes, medlem i Hjlpfreningen frn Virginia och omvnd till kyrkan. "Knslan av ett vrldsomfattande systerskap r verklig fr oss", sger hon. "Jag har rest mycket och har mrkt det tydligt." Freningen organiserades ursprungligen fr att erbjuda hjlp t sina medlemmar --- och medmnniskor --- betrffande fysiska och knslomssiga svrigheter i vrlden. Hjlpfreningens motto, "Krleken upphr aldrig", visar hur behov tillgodoses. Medlemmarna visar krlek och tar hand om behvande genom att ge mat, klder, hygienutrustning och tcken, och genom freningens program fr ls- och skrivkunnighet. De tjnar ocks andra p mindre ptagliga stt genom att till exempel ge lektioner om hur man strker och skyddar familjen och genom att beska kvinnor i deras hem --- ocks nr de inte har ngra uppenbara behov. Hjlpfreningen har ett program dr tv kvinnliga medlemmar gr ut varje mnad till medlemmars hem fr att ge ett uppbyggande budskap och erbjuda hjlp om det behvs. Hjlpfreningen kallar programmet "besksverksamhet". Nr besksverksamheten utfrs vl kan den pverka kvinnors liv p betydelsefulla stt. En kraftfull illustration ges av den besksverksamhet som Susan Easton Black, professor vid Brigham Young-universitetet, upplevt. r 2000 blev hon den frsta kvinna som fick universitetets utmrkelse Karl G. Maeser Distinguished Faculty Award. r 1975 bodde Susan Easton Black som ensamstende frlder med tre pojkar i frskoleldern i en stuga vid en grusvg i San Bernardino Mountains i sdra Kalifornien. Det ret var Janice Stehmeier beskslrare fr Susan. Vid ett tillflle d Janice kom som beskslrare berttade hon om sin besvikelse ver det lkarrd hon ftt den dagen att inte skaffa fler barn. D talade Susan om sin egen besvikelse --- hon ville fortstta sin utbildning men hade pengar till att betala en barnvakt fr sina sner. Senare den kvllen ringde Janice till Susan och sade till henne att hon hade lsningen fr dem bda tv. Hon kunde vara barnvakt fr Susans sner utan ekonomisk ersttning, och Susan kunde tervnda till skolan. Det ret tog Susan Easton Black magisterexamen och ett r senare fick hon flera stipendier som gjorde det mjligt fr henne att f en doktorsexamen. Nr Susan fick sin utmrkelse inbjd hon Janice att vara med och f erknnande fr sitt stora bidrag till Susans prestation. Hon inbjd ocks sina tre sner att vara med. De hade alla hade tagit doktorsexamen. "Janices hjlp pverkade inte bara mitt liv mycket djupgende, utan hela min familjs, vilket vi fr alltid kommer att vara tacksamma fr", sger Susan. Vinette Bowman r Hjlpfreningens president i Lake Cities frsamling strax norr om Dallas i Texas. "Hjlpfreningen r mer n bara ett sndagsmte", sger hon. "Den ger tillfllen till att hjlpa andra och sjlv f hjlp d vi frsker tillgodose varandras andliga och timliga behov." Hon anser att freningen ger sina medlemmar tillfllen till att umgs med mnniskor i alla ldrar och med alla slags erfarenheter. "Vissa av dem kan undervisa oss om hur man rider ut livets stormar p ett vrdigt stt, och det finns andra som kan inspirera oss till att tjna andra av hela vrt hjrta." Varhelst Hjlpfreningens medlemmar bor i vrlden r de formella sndagslektionerna likadana, om n anpassade till olika omstndigheter och kulturer. "De inriktas ofta p vr gudomliga natur och vrt vrde som dttrar till en himmelsk Fader", sger Abbie Vianes. "Lektionerna lr oss p praktiska och tillmpbara stt om hur man blir en efterfljare till Kristus. I Hjlpfreningen fr vi tillfllen till att anvnda och frbttra vra olika talanger och frmgor, som kan glla ledarskap, undervisning och hemsysslor." Det r inte bara kvinnorna som upplever Hjlpfreningens vrde. ldste Marlin K Jensen, en generalauktoritet i kyrkan som tillhr de sjuttios kvorum, sger att han knner att hans liv berikats av organisationen. "Jag knner att mitt liv vlsignats av Hjlpfreningens inflytande p min hustru och vra dttrar. Den hjlpverksamhet och de utbildningsprogram som stds av Hjlpfreningen ger kvinnor en klar insikt om deras unika roll i Guds plan. Genom dessa program fr de motivation och std till att frverkliga sina mjligheter i alla livets strvanden och srskilt betrffande att skapa starka familjer." Viktiga fakta: Hjlpfreningen i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga r en av de strsta och snabbast vxande kvinnoorganisationerna i vrlden.

• Hjlpfreningen omfattar alla vuxna kvinnor i kyrkan och har 4,7 miljoner medlemmar i 165 olika lnder. Mer n 50 % av Hjlpfreningens medlemmar bor utanfr USA.

• Hjlpfreningen betjnar sina medlemmar och samhllen genom att ge mat, klder, tcken och hygienutrustning och genom utbildning i ls- och skrivkunnighet.

• Hjlpfreningens medlemmar besker varandra varje mnad fr att ge ett uppbyggande budskap och erbjuda hjlp om det behvs.

• Likadana lektioner undervisas ver hela vrlden varje vecka.

• Hjlpfreningen ger tillfllen till att anvnda och frbttra frdigheter i ledarskap, undervisning och hemsysslor.

• Hjlpfreningens medlemmars viktigaste bidrag till vrlden r att fostra rttfrdiga barn som bidrar till samhllets vlfrd.