Frn 1611 till 2011 har bibeln King James Version varit till vlsignelse

4 maj 2011 Salt Lake City Pressmeddelande

Bibeln King James Version, som firar 400-rsjubileum idag, r den officiella engelska bibeln som anvnds av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Kyrkan har under mnga r vidtagit flera tgrder fr att frbttra den hr versionen av bibeln, bland annat genom ett omfattande projekt som slutfrdes 1979, d bibeln kompletterades med studiehjlpmedel och andra resurser som r speciellt relaterade till kyrkan.

King James Version har ftt sitt namn av den engelska kungen som befallde att en ny versttning skulle genomfras p grund av problem med tidigare versttningar.

Frn 1604 till 1611 gjorde 50 lrda mn en noggrann versttning av det heliga ordet frn de ursprungliga grekiska och hebreiska texterna.

Liksom andra kristna samfund tror Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga att Bibeln r Guds ord, och medlemmarna uppmuntras att studera den och flja dess lrdomar.

I ett tal under generalkonferensen i april 2007 med titeln Bibelns underverk sade ldste M. Russell Ballard i de tolv apostlarna kvorum:

Det r ingen tillfllighet eller ngon slump att vi har Bibeln idag. Rttfrdiga personer manades av Anden att skriva ner bde de heliga ting som de sg och de inspirerade ord som de hrde och talade. Andra hngivna personer manades att skydda och bevara dessa uppteckningar. Mn som John Wycliffe, den modige William Tyndale och Johannes Gutenberg manades trots kraftigt motstnd att verstta Bibeln till ett sprk som mnniskor kunde frst och att publicera det i bcker som mnniskor kunde lsa. Jag tror ocks att kung Jakobs lrda mn fick andliga maningar i sitt versttningsarbete.

Sista dagars heliga tror inte att Bibeln var Guds sista uppenbarelse till mnskligheten utan att levande profeter fortstter att f gudomlig uppenbarelse idag. Kyrkan anvnder Bibeln tillsammans med andra skrifter Mormons bok, Lran och frbunden och Den kostbara prlan som frtydligar och stder lrdomarna i Bibeln.

Kyrkans medlemmar studerar alla dessa skrifter via ett roterande schema under sndagsmtena. Hlften av den tiden anvnds till att studera Bibeln. Faktum r att en studie frn 2010 som genomfrdes av Pew Research Center visar att mormoner r de som vet mest om Bibeln av alla religisa grupper.

Eftersom kyrkan anvnder andra skrifter frutom Bibeln menar vissa att sista dagars heliga inte r kristna. P detta svarar ldste Ballard:

Till alla som hyser denna missuppfattning sger vi att vi tror p Herren Jesus Kristus som vr Frlsare och vr frlsnings upphovsman, och att vi tror p, vrdar och lskar Bibeln. Ja, vi har ytterligare heliga skrifter, dribland Mormons bok, men de stder Bibeln, de erstter den inte.

Kyrkan anvnder flera versioner av Bibeln p 89 olika sprk. Kyrkan trycker och distribuerar ver 500 000 biblar varje r p bde engelska och spanska. Bibeln och de andra skrifterna som kyrkan anvnder finns p LDS.org och fr tta miljoner webb-besk per mnad. Sedan 1997 har kyrkan gett bort 3,3 miljoner gratisexemplar av Bibeln via utdelningskort och teve-erbjudanden.

Sedan 1979 har kyrkan anvnt sin egen utgva av King James Version som innehller kapitelrubriker, fotnoter och korshnvisningar till de andra skrifterna. Denna version har ocks ett mnesregister, en bibelordbok och kartor som gr det lttare fr kyrkans medlemmar att studera Bibeln.

Fred E. Woods, lrare vid Brigham Young-universitetet, sger att kyrkans utgva av King James Version var resultatet av att rtt talang och rtt teknologi sammanfrdes.

Det slutliga mlet fr det hr projektet var att ge sista dagars heliga redskap fr att lra knna Bibeln bttre, sger Woods. Fr mig rder det ingen tvekan om att Herrens hand var med det hr inspirerade projektet.

rliga, flitiga studier i Bibeln gr oss verkligen bttre och bttre, och vi mste alltid komma ihg de otaliga martyrer som var medvetna om dess kraft och som gav sitt liv fr att vi i dess ord skulle kunna finna vgen till evig lycka och frid i vr himmelske Faders rike.