Av President James E Faust
Detta budskap r till fr alla, men srskilt fr dem som knner att de
haft strre prvningar, sorger och trnen n de kan bra och som i sina
svrigheter nstan drnks i bitterhet. Det r avsett att ge hopp,
styrka och befrielse.
Fr ngra r sedan berttade president David O McKay (1873 1970) om
ngra av dem som deltog i Martins handkrrekompani. Mnga av dessa nya
medlemmar i kyrkans tidigare dagar hade utvandrat frn Europa och
var alltfr fattiga fr att kunna kpa oxar eller hstar och en vagn. P
grund av sin fattigdom tvingades de sjlva dra alla sina godelar p
handkrror tvrs ver sltten med hjlp av egna kroppskrafter. President
McKay terger en hndelse som gde rum ngra r efter denna heroiska
utvandring:
En lrare sade infr en klass att det var oklokt att frska och ens
att tillta dem [Martins handkrre-kompani] att frdas ver sltten
under sdana omstndigheter.
Sedan citerade president McKay en man som var nrvarande p
lektionen: En hel del skarp kritik riktades mot kyrkan och dess
ledare fr att de tillt ett kompani nyomvnda frdas ver sltten med
endast de frndenheter och det skydd som en handkrrekaravan kunde
erbjuda."
En gammal man i hrnet ...satt tyst och lyssnade tills han inte
kunde hlla sig lngre, utan stllde sig upp och sade ord som ingen
person som hrde honom ngonsin glmmer. Hans ansikte var blekt av
rrelse, nd talade han lugnt, omsorgsfullt, men mycket innerligt och
uppriktigt.
Han sade ungefr s hr: Jag ber dig upphra med denna kritik. Du talar
om ngot som du inte vet ngonting om. Kalla historiska fakta betyder
ingenting hr, ty de ger inte ngon sann tolkning av det som det
handlar om. Ett misstag att snda ut handkrrekompaniet s sent p ret?
Ja. Men jag var med i det kompaniet och min hustru var med, och
syster Nellie Unthank som du citerade var ocks dr. Vi led mer n du
kan frestlla dig, och mnga dog av kyla och svlt, men har du ngonsin
hrt ngon verlevande frn det kompaniet yttra ett enda ord av
kritik?
Jag har dragit min handkrra nr jag var s svag och trtt av sjukdom
och brist p fda att jag knappast kunde fra ena foten framfr den
andra. Jag har tittat framfr mig och sett en sandremsa eller en
sluttning och sagt till mig sjlv att jag bara kan g s lngt och dr
mste jag ge upp, fr jag kan inte dra lasten genom den.
Han fortsatte: Jag har gtt vidare till denna sandremsa och nr jag
ntt fram till den brjade krran att skjuta p mig. Jag sg tillbaks
mnga gnger fr att se vem det var som skt p krran, men jag kunde
inte se ngon med mina gon. D visste jag att Guds nglar var
dr.
Srjde jag ver att jag valde att komma med handkrra? Nej. Varken d
eller en enda minut av mitt liv sedan dess. Priset vi betalade fr
att lra knna Gud var en frmn att f betala, och jag r tacksam ver
att jag fick frmnen att vara med i Martins handkrrekompani.1
Den luttrande elden
Hr har vi d en storslagen sanning. I livets smrta, vnda och
heroiska anstrngningar gr vi igenom guldsmedens luttrande eld, och
det betydelselsa och det oviktiga i vrt liv kan smlta bort som
slagg och lmna vr tro skinande, hel och stark. P detta stt kan det
gudomliga i vr sjl avspegla sig i vrt yttre. Detta r en del av det
reningens pris som vissa fr betala fr att bli bekanta med Gud. I
livets svraste stunder tycks vi ha lttare att lyssna till den gode
Herdens milda, gudomliga viskningar.
I varje mnniskas liv kommer dagar med smrta och frtvivlan,
svrigheter och hrda slag. Det tycks finnas ett fullt mtt av ngest,
sorg och hjrtats vnda fr alla, ocks de som allvarligt frsker gra
rtt och vara trofasta. Aposteln Paulus talade om sin egen prvning:
Och fr att jag inte skall bli hgmodig ...har jag ftt en trntagg i
kttet, en Satans ngel, som slr mig i ansiktet.2
De trnen som sticker, som fastnar i kttet och orsakar smrta kan
ofta frndra liv som tyckts bervade innebrd och hopp. Denna frndring
sker genom en frdlande process som ofta tycks grym och hrd. P detta
stt kan sjlen bli lik mjuk lera i Mstarens hand d han formar liv
med tro, tjnande, sknhet och styrka. Guldsmedens luttrande eld kan
f vissa att frlora tron p Gud, men de som har ett evigt perspektiv
frstr att denna luttring r en del av vgen mot fullkomning.
Alma sade: En herde har kallat eder och ...kallar eder [nnu ],
oaktat I icke viljen hrsamma hans rst 3 .I vr djupaste nd r det
mjligt att bli fdd p nytt, frnyad i bde hjrta och ande. Vi fljer
inte lngre med strmmen. I stllet njuter vi uppfyllandet av Jesajas
lfte att f ny kraft och lyfta med vingar som rnar.4
Prvningen av tron gr fre vissheten, fr Moroni vittnade: I mottagen
ej ngon frvissning, innan eder tro har besttt provet.5 Detta prov
kan bli en ovrderlig erfarenhet.
Petrus sade: ktheten i er tro r lngt vrdefullare n guld som r
frgngligt, fastn det hller provet i eld, och den tron skall visa
sig bli till lov, pris och ra, nr Jesus Kristus uppenbarar sig. 6
Prvningar och motgngar kan frbereda oss fr att bli fdda p
nytt.
Bli en ny skapelse
En pnyttfdelse ur andliga svrigheter gr oss till en ny skapelse. I
Mosiahs bok lr vi oss att alla mnniskor mste fdas p nytt fdas av
Gud, frndras, terlsas och lyftas upp fr att bli Guds sner och
dttrar..7 President Marion G Romney (1897 1988), frste rdgivare i
frsta presidentskapet, sade fljande om denna frunderliga kraft: Den
har en liknande inverkan p allas liv. Ingen mnniska vars sjl blir
upplyst av Guds brinnande ande kan frbli passiv i denna vrld av
synd och ttt mrker. Han drivs av en oemotstndlig lngtan att
frbereda sig fr att aktivt verka fr Gud i att befrmja rttfrdighet
och befria mnniskors liv och sinnen frn syndens trldom. 8
Knslan av pnyttfdelse beskrevs av ldste Parley P Pratt (1807 1857)
i de tolv apostlarnas kvorum: Om jag hade satts att vrida vrlden,
att grva upp ett berg, att g till jordens nde eller frdas genom
Arabiens knar, s skulle detta ha varit lttare n att frska vila
medan prstadmets kraft vilade p mig. Jag har erhllit en helig
smrjelse och jag kan inte vila frrn den siste fienden r besegrad,
dden r tillintetgjord och sanningen regerar i triumf. 9
Tyvrr orsakas en del av vra strsta svrigheter av vr egen draktighet
och svaghet, och intrffar p grund av vrdslshet eller vertrdelser.
Fr att lsa sdana problem mste vi komma tillbaka p rtt spr igen och
om ndvndigt ta varje steg som behvs fr fullstndig omvndelse. Genom
denna storslagna princip kan mycket stllas helt tillrtta och allt
kan gras bttre.
Vi kan be andra om hjlp. Till vem kan vi g? ldste Orson F Whitney
(1855 1931) i de tolv apostlarnas kvorum stllde och besvarade denna
frga:
Hos vem sker vi, i vr bedrvelse och i vra svrigheter, hjlp och
trst?...Hos mn och kvinnor som lidit, och som genom sin erfarenhet
av lidande i rikt mtt kan utgjuta sympati och medknsla och vlsigna
dem som nu r behvande. Kunde de gra detta om de inte lidit
sjlva?...
r det inte drfr Gud lter sina barn lida? Han vill att de ska bli
mer lika honom. Gud har lidit lngt mer n mnniskan ngonsin gjort
eller ngonsin kommer att gra, och r drfr vr stora klla till
medknsla och trst. 10
Jesaja kallade Frlsaren, fre hans fdelse, en smrtornas man. 11
Frlsaren sade fljande om sig sjlv i Lran och frbunden: Detta
lidande gjorde, att jag, Gud, den strste av alla, skalv av smrta
och bldde ur varje por samt led till bde kropp och sjl och nskade,
att jag icke skulle f tmma den bittra kalken och rygga. 12
Vissa har bengenhet att tro att deras svrigheter r straffdomar. Roy
W Doxey skriver: Profeten Joseph Smith lrde att det r en falsk
uppfattning att de heliga ska undslippa alla straffdomar
sjukdomar,, farsoter, krig etc. i de sista dagarna.. Fljaktligen r
det en ohelig princip att sga att dessa svrigheter beror p
vertrdelser. (Se Profeten Joseph Smiths lrdomar ,s 140.)
President Joseph F Smith lrde att det r felaktigt att tro att de
sjukdomar och svrigheter som kommer till oss antingen orsakas av
Guds nd eller vrede. 13
Paulus frstod detta helt och fullt. Han sade om Frlsaren: Fastn han
var Son, lrde han sig lydnad genom sitt lidande. Och nr han hade
fullkomnats, blev han upphovet till evig frlsning fr alla som lyder
honom. 14
En berttelse om uthllighet
Vissa har ytterligt svra lidanden att genomg. Under kyrkans frsta
tid var Stillman Pond medlem av de sjuttios andra kvorum i Nauvoo.
Han var omvnd till kyrkan och kom frn Hubbardston i Massachusetts.
Liksom andra frfljdes han, hans hustru Maria och deras barn och
drevs ut ur Nauvoo. I september 1846 brjade de den stora vand-
ringen vsterut. Den tidiga vintern det ret medfrde stora
svrigheter, ssom malaria, kolera och tuberkulos. Familjen hemsktes
av alla dessa tre sjukdomar.
Maria fick lungsot, och alla barnen drabbades av malaria. Tre av
barnen dog under vandringen genom den tidiga snn. Stillman begravde
dem p sltten. Marias tillstnd frvrrades av sorgen, smrtan och
malariafebern. Hon kunde inte lngre g. Frsvagad och sjuk fdde hon
tvillingar. De fick namnen Joseph och Hyrum och dog inom ngra
dagar.
Stillman Ponds familj anlnde till Winter Quarters och liksom mnga
andra familjer led de svrt medan de bodde i ett tlt. De fem barnens
dd under frden ver sltten till Winter Quarters var bara
brjan.
I Horace K och Helen Mar Whitneys dagbok str det fljande betrffande
ytterligare fyra av Stillman Ponds barn som dog:
Onsdagen den 2 december 1846 dog Laura Jane Pond, 14 r ...av frossa
och feber. Tv dagar senare,, fredagen den 4 december 1846 dog
Harriet M Pond,11 r i frossa . Tre dagar senare, mndagen den 7
december 1846 dog Abigail A Pond,18 r i frossa . Bara fem veckor
senare, fredagen den 15 januari 1847 dog Lyman Pond,6 r i frossa
och feber. 15
Fyra mnader senare, den 17 maj 1847,dog ven hans hustru, Maria
Davis Pond. Frden ver sltten bervade Stillman Pond nio barn och
hans hustru. Han blev en fram- stende bosttare i Utah och senare en
ledare i de sjuttios kvorum. Trots att Stillman Pond hade frlorat
nio barn och sin hustru under frden ver sltten s frlorade han inte
sin tro. Han gav inte upp. Han gick framt. Han betalade ett pris,
som mnga andra tidigare och senare ftt gra, fr att lra knna
Gud.
Den gode Herden har ett budskap om hopp, styrka och befrielse fr
alla. Om det inte fanns ngon natt, skulle vi inte uppskatta dagen,
inte heller kunde vi se stjrnorna och himlarnas ondlighet. Vi mste
f del av det bittra med det sta. Det finns en gudomlig avsikt med
de svrigheter vi mter varje dag. De frbereder, de luttrar, de renar
och slunda vlsignar de.
D vi plockar rosor finner vi att vi ofta inte kan undg de taggar
som vxer p samma stjlk.
Ur guldsmedens luttrande eld kan komma en hrlig befrielse. Det kan
ske en del och bestende pnyttfdelse. Priset fr att lra knna Gud
kommer att vara betalt. En helig frid kan komma efter prvningarna.
Slumrande, inre resurser kommer att vckas. En tt mantel av
rttfrdighet sveps omkring oss fr att skydda oss och hlla oss
andligen varma. Sjlvmkan frsvinner d vi rknar vra
vlsignelser.
Evighetens vlsignelser kommer skerligen till dem som uthrdar
luttringen, som Herren sjlv sade: Endast den som r stndaktig intill
nden skall bliva frlst. 16
Jag vittnar om att Jesus r Kristus och den gudomlige terlsaren. Han
lever! Hans ord r det eviga livets ljuvliga ord.
SLUTNOTER
1. Pioneer Women, Relief Society Magazine, jan 1948, s 8.
2. 2 Kor 12:7.
3. Alma 5:37.
4. Jesaja 40:31.
5. Ether 12:6.
6. 1 Petr 1:7.
7. Se Mosiah 27:2427.
8. Conference Report, okt 1941, s 89.
9. Deseret News, 30 apr 1853, s 2.
10. A Lesson from the Book of Job, Improvement Era, nov 1918, s
7.
11. Jesaja 53:3.
12. L&F 19:18.
13. The Doctrine and Covenants Speaks (1970), 2:373; se ocks Joseph
F Smith, Evangeliets lra, s 4647.
14. Hebr 5:89.
15. Citerad i Stillman Pond, a Biographical Sketch, sammanstlld av
Leon Y Pond och H Ray Pond, i Sterling Forsyth, Histories, Jesu
Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas arkiv, s 4.
16. L&F 53:7.
Frslag till hemlrare
Efter att under bn ha studerat budskapet kan ni dela med er av det
p ett stt som uppmuntrar dem ni undervisar att delta. Hr fljer ngra
exempel.
1. Hll upp en guldring eller en bild av en ring. Frklara att det
frst kan finns mnga orenheter i guld. Beskriv hur hetta separerar
orenheterna frn guldet s att det blir rent och vackert. Jmfr denna
process med vad som hnder oss nr vi vervinner prvningar, och vittna
om vad aposteln Petrus sade: ktheten i er tro r lngt vrdefullare n
guld som r frgngligt.
2. Be familjemedlemmarna frklara varfr vi fr prvningar. Ls en av
pionjrberttelserna frn budskapet. Diskutera hur dessa pionjrer var
exempel p hur man luttras av motgngar. Frga familjemedlemmarna vem
de, liksom pionjrerna, kan vnda sig till under svra tider. Vittna
om att Frlsaren r den bsta rdgivaren.
3. Gr en lista av vlsignelser som kommer av vra prvningar genom att
hgt lsa stycket En berttelse om uthllighet. Be familjemedlemmarna
bertta vilka vlsignelser de har ftt genom sina prvningar.
Stilguideanmärkning:Använd kyrkans fullständiga namn när det nämns första gången i artiklar om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. För mer information om användningen av kyrkans namn, se vår på stilguide nätet. »Stilguide - Om kyrkans namn.