nyhetsartikel

Frances J Monson, president Thomas S Monsons hustru, har avlidit

Frances J Monson, hustru till Thomas S Monson, president för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, dog den 17 maj klockan 6.35 på ett sjukhus i Salt Lake City, omgiven av sin familj. Hon låg på sjukhus de senaste veckorna och avled fridfullt av ålderdomssvaghet. Syster Monson blev 85 år. Begravningsgudstjänsten kan ses här (engelska).

Syster Monsons make betraktade henne som familjens hjärta, ständigt full av kärlek, medkänsla och uppmuntran. Hennes liv inriktades på Kristus i ord och handling. Hon kommer alltid att bli ihågkommen för sin vänlighet och sitt lågmälda, ständiga stöd för sin make i hans plikter i kyrkan.

Frances Beverly Johnson föddes den 27 oktober 1927. Hon var yngsta barnet av fem till Franz E och Hildur Booth Johnson, och deras enda dotter. Hennes föräldrar gladdes åt att få en liten flicka i familjen. De gav henne namnet Frances efter fadern Franz.

Hon växte upp i Salt Lake City under den stora depressionen, och hon lärde sig värdet av hårt arbete och driftighet, vilket hon hade stor nytta av i livet. Hon tog examen vid East High School och University of Utah, där hon utmärkte sig i matematik och naturvetenskap. När hon fick frågan varför hon anmälde sig till dessa svåra kurser svarade hon med glimten i ögat: "Det var där alla de snygga pojkarna gick." Frances var också en skicklig pianist, och man såg henne ofta spela tennis i Liberty Park under tonåren. Senare arbetade hon på ekonomiavdelningen vid ett stort varuhus för att bekosta universitetsstudierna.

På universitetet mötte hon en stilig ung man som liksom hon var av svensk härkomst: Thomas Spencer Monson, som på den tiden kallades Tommy. "Första gången jag mötte Frances visste jag att jag hade funnit den rätta", berättade han senare. De träffades år 1944 och gifte sig den 7 oktober 1948 i Salt Lake-templet.

Paret välsignades med tre barn: Thomas Lee, Ann Frances och Clark Spencer. Barnen insåg tidigt att de hade en alldeles speciell mamma. Hon hjälpte sina söner lära sig om, köpa och uppföda duvor. Vid ett tillfälle hjälpte hon sin son resa till England för att träffa en expert på just deras duvor som kallas Birmingham Roller. Hon lät en son förvara sitt husdjur, en orm, i badkaret. De flesta mödrar skulle rysa vid tanken på en orm, för att inte tala om att ha en i badkaret. Husdjuren blev allt fler, bland annat höns, fler duvor, en hund, gäss och andra djur.

Dottern Ann Dibb sade att hennes mor alltid var bra på att budgetera och hålla i pengar, "medveten om var man gjorde de bästa affärerna". Anns mor följde kyrkans råd om hur man tar vara på resurserna och är oberoende. Hon förmerade matkontot genom noggranna efterforskningar, genom att handla på extrapris och förvara i hemförrådet. Till helt nyligen fortsatte hon att läsa båda tidningarna som ges ut i Salt Lake City och tog reda på kuponger och specialpriser.

Hon höll ordning och "fixade" hemma. Det var hon som lagade kontakter och läckor. Ann sade att hennes far villigt erkände att det var moderns talang, inte hans.

Hon var verksam i Hjälpföreningen och Primär och ägnade många timmar åt att förbereda lektioner i dessa kallelser. Hon verkade också tillsammans med sin man när han kallades att presidera över Kanadamissionen med säte i Toronto i Ontario från 1959 till 1962. Båda minns missionen som en underbar erfarenhet som gav dem tillfällen att lära och växa både andligt och intellektuellt.

Frances hade en befriande  humor, som president Monson nämnde i ett konferenstal: "För flera år sedan intogs min hustru på sjukhus. Hon lämnade en lapp till barnen: 'Kära barn! Låt inte pappa röra mikron, eller spisen, eller diskmaskinen, eller torktumlaren.' Jag är för generad för att tillägga något till den uppräkningen." Hennes livsrecept föreskrev uppmuntran, vänlighet, hårt arbete och en nypa humor då och då.

Viktigast är att man kommer att minnas Frances för den kärlek och det stöd hon gav sin man och sina barn och hur hon tjänade andra. Ann sade: "Hon älskade min far högt och såg hans talanger och gåvor. Det gladde henne att stödja och hjälpa honom att förhärliga de gåvor han hade fått." Hon stödde helhjärtat sin man i alla hans plikter i kyrkan. Hon njöt också av moderskapet och undervisade ständigt sina barn om vikten av att vi uppoffrar oss och tjänar Herren.

Ann berättade om ett tillfälle när modern stödde hennes far i hans kallelse i kyrkan. Äldste Monson hade då just kallats som medlem i de tolv apostlarnas kvorum och skulle tala på det allmänna prästadömsmötet. Frances försökte stå i dörröppningen till tabernaklet och lyssna till sin mans tal, men vaktmästarna ville inte tillåta det, så hon ställde sig så nära fönstret hon kunde för att lyssna till talet. Många gånger följde hon också med honom på hans besök till de gamla och sjuka.

Frances tjänade andra med tålamod och medkänsla. Hon vårdade ömsint sin mor som var sjuk i cancer i över sex år. I april 1988 mottog Frances och hennes make en utmärkelse för trogen omsorg från ett äldreboende. Man ville hedra dem båda för att de hängivet och outtröttligt tjänade Utahs gamla och sjuka.

Frances Beverly Johnson Monson sökte inte någon plats i rampljuset. Hon var alltid vänlig och uppmuntrande i allt hon gjorde och sade. Världen runt kommer man att sakna hennes milda inflytande.