Första möteshuset invigt i Kroatien

Möteshuset invigdes den 24 maj under en två dagar lång distriktskonferens i Zagreb. Under konferensen läste äldste Christofferson upp ett brev från president Thomas S Monson som invigde landet för evangeliets predikande 1985. I brevet berättade president Monson om sin upplevelse för 24 år sedan och uttryckte sin kärlek och sin uppskattning för allt som har gjorts för kyrkan i Kroatien. Han gratulerade medlemmarna till deras nya byggnad.

Det nya möteshuset i Zagreb är det första i Kroatien där kyrkan har varit organiserad i över 30 år. Möteshuset byggdes i ett modernt område av staden. Det är ett imponerande tecken på kyrkans stabilitet i landet.

Möteshuset byggdes i ett modernt område i staden. Den höga, imponerande byggnaden är et gott tecken på kyrkans närvaro i landet med 4,5 miljoner invånare, varav 475 är medlemmar.

Tillsammans med president David Hill, president för Slovenien/Kroatienmissionen, och hans hustru Dana, besökte äldste Christofferson också Ljubljana i Slovenien där han talade till 150 medlemmar, missionärer och undersökare. Han berömde medlemmarna för att de är nutida pionjärer i sitt land. Han intervjuades också av en radiostation och en nyhetstidning.

Den 26 maj besökte äldste Christofferson Belgrad i Serbien där han talade till över 70 medlemmar som hade rest från flera avlägsna städer med buss och tåg. För de flesta var det här deras första besök av en medlem i de tolvs kvorum. Dagen därpå träffade äldste Christofferson den serbiske religionsministern Bogoljub Sijakovic tillsammans med Belgrads distriktspresident Sladjan Mihajlovic.

Äldste D Todd Christofferson och hans hustru Katherine tillsammans med presidenten för Belgrads distrikt, Sladjan Mihajlovic, och hans hustru Marija utanför den renoverade lägenheten som används som kapell i centrala Belgrad.

Äldste Christofferson reste sedan till Sarajevo i Bosnien där han träffade USA:s ambassadör i Bosnien-Herzegovina, Charles L English. En brasafton hölls hemma hos Rebecca och Jason Colvin. Broder Colvin arbetar vid Förenta staternas ambassad och har söndagsmöten varje vecka i sitt hem för andra utlänningar som arbetar i Sarajevo. Över 30 vänner och grannar kom, bland annat en undersökare från Zadar i Kroatien. Det här var den första gången man känner till som alla kyrkans kringspridda medlemmar i Bosnien-Herzegovina samlades på ett ställe. De påmindes om att de lägger grunden för att missionärerna ska kunna ta evangeliet till den nationen.

Kristijan Lepesic bidrog till den här artikeln