Förändring av Stockholms stavars gränser

Stavskonferensen i november 2003Äldste Hans Mattson

Under ledning av vårt områdespresidentskap har det under ett flertal månader gjorts en genomgång av enheter och prästadömets styrka i Stockholms och Stockolms södra stav.

Förslaget överlämnades till Första Presidentskapet och de Tolv Apostlarnas kvorum, där förändringar mellan stavarnas gränser och mellan en del enheter ger mer balans och prästadöms styrka i båda stavarna.

Vid ett möte med Första Presidentskapet och de Tolv Apostlarnas kvorum beslutades att godkänna och ge stöd till att förändra gränserna mellan Stockholm stav och Stockholm Södra stav.

I sambandet med att ändra gränserna mellan stavarna var följande förändringar också godkända.

1. Svea församling läggs ned och alla ensamstående vuxna medlemmar överförs till sina hemmaförsamlingar
  2. Tyresö församling läggs ned
  3. Gubbängens församling förändrar sina gränser till att inkludera delar av Tyresö församling
  4. Gränserna förändras mellan Gubbängen och Handens församlingar.
  5. Gränserna förändras mellan Handen och Västerhaninge församlingar
  6. Nynäshamns gren ändras till församling
  7. Gränserna förändras mellan Västerhaninge och Nynäshamns församling
  8. Förändring av namn på Västerhaninge församling till Västerhaninge 1:a församling och Nynäshamns församling till Västerhaninge 2 församling.
  9. Nya Gubbängens församling överförs till Stockholm stav.

Efter dessa förändringar kommer Stockholms stavar att bestå av följande församlingar.

Stockholm stav Stockholm södra stav
Gubbängens Församling