Fira påsk i Europa genom att sjunga ”Messias” med The Tabernacle Choir

Messias är ett av de mest välkända, mest älskade och mest framförda körverken i hela västvärlden. Oratoriet som komponerades av Georg Friedrich Händel 1742 på bara 24 dagar, med text sammanställd av Charles Jennens, skildrar berättelsen om Kristus liv i tre delar, från hans födelse till hans död och slutliga uppståndelse.

Messiah_SingWithTabChoirDownload Photo

I år inbjuder Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga alla att fira påsk med Händels Messias, framfört av The Tabernacle Choir and Orchestra at Temple Square, som streamas söndagen den 4 april 2021 klockan 11:00 (CET) på officiella Facebooksidor och landswebbplatser. I länder där den ortodoxa kalendern följs streamas utsändningen söndagen den 2 maj 2021 klockan 11:00 (CET).

Det här speciella framförandet av Messias spelades in och streamades över hela världen påsken 2018 med de framstående gästsolisterna Amanda Woodbury, Tamara Mumford, Tyler Nelson och Tyler Simpson. Det här streamade framförandet, som nu sänds på nytt 2021, gör det möjligt för enskilda och familjer över hela världen att komma närmare Jesus Kristus i hemmet genom Messias toner och texter.

Hur du berikar din upplevelse av Messias

Här är ytterligare resurser som hjälper dig göra visningen av körens och orkesterns framförande av Messias på begäran ännu mer njutbar. (Länkarna går till innehåll på engelska.)

Andra resurser om Händels Messias

Webbsidan för The Tabernacle Choir (tabchoir.org/messiah) innehåller många källor med bakgrundsinformation om Händel, hur verket Messias tillkom, tal om Messias av ledare i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, med mera. Dessa resurser kan användas innan eller efter att man lyssnat på utsändningen hemma. En del av dessa resurser finns också på franska, portugisiska, spanska och tyska.