Pressmeddelanden

Filmen Möt mormonerna kommer till Europa

En långfilmsdokumentär som framställts av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga för att bemöta stereotyper om mormoner kommer att visas på biografer och i möteshus i över 25 länder i Europa i maj i år. Filmen hade premiär i USA i oktober förra året.

Den nya filmen berättar om sex olika medlemmar av kyrkan och deras familjer: F. d. översten Gail Halvorsen, den man som kallades ”godisbombaren” under Berlinblockaden på 1940-talet, ingenjören och filantropen Bishnu Adhikari, ursprungligen från Nepal; Ken Niumatalolo, huvudtränare för U.S. Naval Academys football-lag; Carolina Muñoz Marin, kickboxare från Costa Rica som driver välgörenhet tillsammans med sin man; Jermaine Sullivan, studievägledare och biskop i Atlanta, Georgia; samt Dawn Armstrong, missionärsmamma från Utah.

”Här finns något för var och en”, säger Blair Treu, regissör för filmen som först planerades 2010, tänkt att spelas på Legacy-biografen vid Temple Square in Salt Lake City. Från produktion till klippning tog filmen tre år att färdigställa.

”Det här är ett tillfälle för oss att berätta vår egen historia”, förklarar Treu som kände starkt att filmen borde vara en dokumentär som återspeglar den globala kyrkan, snarare än en berättelse. ”Jag tror den kommer att skingra vanliga missuppfattningar och myter om oss bland människor.”

Treu berättar mycket gärna för tittare om rollinnehavarnas varierande bakgrund. ”Det är en film som ska illustrera att vi respekterar alla människor av annan tro.”

”En av de andra saker som filmen visar tydligt är att trots olika bakgrund behöver ingen överge sin kultur för att bli [sista dagars helig]”, säger Treu.

”Den bryter ny mark” sa en av kyrkans ledare, Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum om filmen ”Möt mormonerna”. ”Dess avsikt är att öka förståelsen, inte vinna medlemmar.” Äldste Holland förklarar att filmen överfördes till bioformat eftersom den ”var en framgång inför provpublik”.