Festinord firar 50-årsjubileum

Över 800 unga vuxna deltog i årets konferens

Festinord är en årlig konferens för unga ensamstående vuxna som hålls i de nordeuropeiska länderna.  Det arrangerades för första gången 1966 i Stockholm och ger unga medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga (mormoner) möjlighet att tillbringa fem aktivitetsfyllda dagar tillsammans.  De tillber Gud, deltar i workshops och tjänandeprojekt, idrottar och dansar – och får samtidigt många nya vänner.

I år firade Festinord 50-årsjubileum på ett mycket speciellt sätt. Över 800 unga vuxna från olika länder deltog i konferensen, som återigen hölls i Stockholm.  Även om konferensen framför allt riktar sig till kyrkans medlemmar, är andra unga vuxna också välkomna under förutsättning att de samtycker till att följa mormonernas normer under veckan.

Äldste Paul V. Johnson, förste rådgivare i presidentskapet för kyrkans Europa-område, betonade vikten av att delta i dessa speciellt utformade konferenser. “Till dig som är ung ensamstående vuxen och som undrar om du borde åka till Festinord, eller en annan konferens för unga ensamstående vuxna som vi håller i Europa, säger jag: Åk.” Han sa också att konferenserna är ”en chans för dem att stärka sitt andliga oberoende och sin andliga kraft”.

Veckans schema omfattade en mängd olika aktiviteter. Varje morgon gav ett andligt möte deltagarna möjlighet att finna sätt att komma närmare Jesus Kristus den dagen.

Under måndagen stod incheckning och logi på schemat.  Aktiviteterna under eftermiddagen bestod av olika isbrytare.  Den första av fyra danser, var och en med olika tema, avslutade dagen.  Det fanns många som träffade varandra för första gången, men andra hade deltagit i tidigare konferenser och njöt av att träffa gamla vänner.

Tisdagen var mer fysiskt inriktad. Idrott och utomhusaktiviteter ägde rum under dagen.  Alla lagsporter och aktiviteter under Festinord anordnades för att främja samarbete och kommunikation mellan deltagarna.

Onsdagens schema bestod av olika workshops under dagen.  Presentatörerna var allt från dans- och judolärare till författare, musiker, historiker, videoproducenter och religiösa ledare.  Deltagarna fick välja och delta i upp till fyra workshops.

Under torsdagen kunde gruppen besöka templet eftersom konferensen hölls i närheten av Stockholm. Ett vittnesbördsmöte hölls också under eftermiddagen och på kvällen bjöds det upp till veckans tredje dans.

Fredag morgon avslutades tisdagens idrottsevenemang. Veckan kulminerade sedan i ”Galakvällen” med finmiddag och dans, något som för många var veckans höjdpunkt. I år, för att fira Festinords 50-årsjubileum, anslöt äldre deltagare som varit med under tidigare konferenser sig till ungdomarna under den eminenta festen. Det blev en mycket känslosam stund, där flera generationer minglade och återgav känslor och goda minnen av denna livsförändrande konferens.

Lördagen var sista dagen. Under morgonen hölls ett sista andligt möte och deltagarna tog avsked av varandra. Många lovade att komma tillbaka och ses igen under kommande konferenser. Om de bestämmer sig för att komma nästa år så välkomnar Stockholm dem igen, för Sveriges huvudstad kommer att vara värd även 2017.

Festinord har överträffat alla förväntningar som dess upphovsmän hade för femtio år sedan. Att det har gått från en liten skara ungdomar första året till över 800 deltagare i år, är ett verkligt bevis på att önskningarna och avsikterna hos dess upphovsmän – såväl som hos deltagarna – verkligen har uppfyllts.