Festinord - en ungdomskonferens med över 800 deltagare från 30 länder - firar 50 årsjubileum i Fredrika Bremer gymnasiet i Handen

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga arrangerade för första gången 1966 en konferens för ungdomar från de nordiska länderna under namnet Festinord. Syftet var att under en veckas tid få umgås, skapa kontakter, utveckla talanger och stärkas i sin tro genom sport-, kulturella och andliga aktiviteter. Under de gångna 50 åren har de nordiska länderna turats om att anordna denna konferens  och för varje år har intresset ökat med fler och fler deltagare, också från besökare från länder utanför Norden.

Under nästa vecka, 25 - 30 juli, firas detta 50-årsjubileum i Handen söder om Stockholm. Utöver många ungdomar i åldern 18-30 år från Sverige, Danmark, Norge, Island, Finland och övriga Europa kommer i år även mer långväga deltagare, ex från Australien, Japan och USA.

Veckan kommer att fyllas med många olika aktiviteter i syfte att knyta kontakter över nationsgränser, att ge inspiration och utveckling . I programmet ingår ex turneringar i basketboll, volleyboll och fotboll liksom workshops i olika ämnen. På kvällarna anordnas aktiviteter med musik och dans varav en kväll kommer vara mer nostalgisk med anledning av 50-årsjubileet . Galakvällen som kommer att vara på Artipelag Värmdö, då även de som varit med på Festinord under tidigare år är inbjudna, står också på agendan för veckan. Under galakvällen kommer en storbandsorkester The Synthesis från BYU University, Utah USA, att framträda.

För mormoner har det alltid varit självklart att bejaka en livsstil med sund rekreation, umgänge och möjlighet att utveckla talanger. Festinord är ett uttryck för denna livsglädje!