P senare tid har samhllet plgats av en krftsvulst som f familjer
undkommit. Jag talar om upplsningen av vra hem. Omedelbar
behandling r ndvndig. Jag vill inte sra ngon med det jag ska sga.
Jag bekrftar min djupa vertygelse om att kvinnan r Guds frnmsta
skapelse. Jag tror ocks att det inte finns ngot strre i hela vrlden
n moderskapet. Moderns inflytande p barnens liv gr inte att mta.
Ensamstende frldrar, som oftast r mdrar, utfr ett srskilt
hjltemodigt arbete.
Jag skyndar mig att erknna att det finns alltfr mnga kta mn och
fder, som misshandlar hustru och barn, och som deras hustru och
barn behver skyddas fr. Samtidigt bekrftar nutida
samhllsvetenskapliga studier med skrpa den viktiga pverkan en
omtnksam far utvar i barnets liv pojke eller flicka. Under de
senaste 20 ren, d hemmen och familjerna kmpat med att frbli
intakta, avsljar samhllsstudierna fljande oroande fakta: En stor
del av brotten och mnga beteendestrningar i Frenta staterna hrrr
frn hem, dr fadern vergett barnen. I mnga samhllen kan fattigdom,
brottslighet, narkotikamissbruk hos barn och familjens snderfall
spras till frhllanden dr fadern inte r ngot manligt fredme. Ur
sociologisk synvinkel framstr det smrtsamt tydligt numera att
fderna inte r ngot som kan uteslutas ur familjen.
Fder behver gra sitt bsta fr att vara den som i frsta hand ger
fysiskt och andligt std. Jag sger detta utan tvekan, fr Herren har
uppenbarat att denna skyldighet vilar p mnnen. Kvinnorna kunna
fordra sitt uppehlle av mnnen tills dessa ro tagna hdan.1 Det str
ocks: Alla barn kunna fordra att frldrarna skola frsrja dem, till
de hava uppntt myndig lder.2 Dessutom ska deras andliga vlfrd
frmjas genom tron och fdernas frbund.3 Vad gller sm barn har Herren
lovat att stora ting m krvas av deras fders hnder.4
Komplementra roller
Det r gagnlst att diskutera vilken frlder som r viktigast. Ingen
betvivlar att moderns inflytande dominerar fr nyfdda och under
barnets frsta r. Faderns inflytande kar vartefter barnet blir ldre.
Bda
frldrarna r emellertid ndvndiga vid olika tidpunkter i ett barns
utveckling. Bde fadern och modern gr olika saker fr sina barn. Bda
r utrustade att vrda barnen, men stten skiljer sig t. Mdrar
frefaller ta strsta delen nr det gller att frbereda barnen fr att
leva i familjen, den nuvarande och den kommande. Fderna tycks bst
utrustade fr att frbereda barnen fr miljn utanfr hemmet.
En auktoritet p omrdet sger: Studier visar att fderna har en
speciell uppgift i att bygga upp ett barns [sjlvrespekt]. De r ocks
betydelsefulla p stt som vi inte riktigt frstr, vad gller
utvecklandet av inre grnser och disciplin hos barnen. Han
fortstter: Forskningen visar ocks att fderna r viktiga fr barnens
knstillhrighet. Intressant nog stadkommer faderns engagemang
starkare sexuell identitet och personlighet hos bde pojkar och
flickor. Det r klart fastslaget att snernas manlighet och dttrarnas
kvinnlighet r strre, nr fderna tar aktiv del i familjelivet.5
Frldrarna r inom ktenskapet frpliktade att sidostta personliga
olikheter och uppmuntra varandras rttfrdiga inflytande p barnens
liv.
r det inte mjligt att ge kvinnorna alla rttigheter och vlsignelser
som kommer frn Gud och lagliga myndigheter utan att frringa Guds
andra stora skapelse, mannen? I en reflexion ver detta mne sades r
1872:
Kvinnornas stllning r en av dagens stora frgor. Socialt och
politiskt tilltvingar den sig vrldens uppmrksamhet. Somliga ...
vgrar erknna att kvinnan r berttigad till tnjutande av ngra andra
rttigheter frutom ... de nycker, infall eller rttigheter ... mnnen
behagar ge henne. De skl de inte kan bemta med argument klandrar de
och frljligar ... en gammal tillflykt fr dem som motstter sig rtta
principer, som de inte kan motsga. Andra ... erknner inte bara att
kvinnans stllning br frbttras, utan de r s radikala i sina extrema
teorier, att de vill stta fiendskap mellan henne och mannen, skapa
en separat, motsatt tillvaro fr henne och visa hur fullstndigt
oberoende hon borde vara ... De skulle vilja att hon tillskansade
sig de mer klandervrda karaktrsdragen hos mnnen, vilka kvinnorna
borde sky, eller frbttra, istllet fr att kopiera. Dessa tv r
ytterligheter. Mellan dem finns den gyllene medelvgen.6
Prstadmets anvndning
Mnga mnniskor frstr inte vr tro p att Gud i sin vishet har
fastslagit en ledande auktoritet fr de viktigaste institutionerna i
vrlden. Denna ledande auktoritet kallas prstadmet. Prstadmet ska
frvaltas och anvndas till vlsignelse fr alla Guds barn. Prstadmet r
inte bara till fr mannen; det r vlsignelser frn Gud till alla genom
de tjnares hnder han har utvalt. I kyrkan kan denna prstadmets
auktoritet vlsigna alla medlemmar genom hemlrarna,
kvorumpresidenterna, biskoparna, fderna och alla andra rttfrdiga
brder, som ftt i uppgift att handha Guds rikes angelgenheter.
Prstadmet r den rttfrdiga kraft och pverkan varigenom pojkarna i
sin ungdom och i hela sitt liv blir undervisade om att ra
kyskheten, att vara rliga och flitiga samt att utveckla respekt fr
och frsvara kvinnligheten. Prstadmet har en fostrande inverkan.
Flickorna undervisas om att de, genom dess inverkan och dess frmga
att vlsigna, kan f mnga av sina nskningar uppfyllda.
Att hedra prstadmet innebr att flja Kristi fredme och att frska
efterlikna hans fredme i faderskap. Det innebr stndig omsorg om ens
eget ktt och blod. Den man som br prstadmet ska ra det genom att i
evighet och med absolut trohet hlla fast vid sin hustru och modern
omsorg om sina barn och deras barn. Davids vdjan fr sin upproriske
son r ngot av det mest rrande vi kan lsa i skrifterna: Min son
Absalom, min son, min son Absalom! Om jag nd hade ftt d i ditt
stlle! Absalom, min son, min son!7
Jag uppmanar de kta mnnen och fderna i denna kyrka att vara den
slags man er hustru inte skulle vilja vara utan. Jag uppmuntrar
systrarna i denna kyrka att vara tlmodiga, krleksfulla och frstende
mot sina mn. De som gr in i ett ktenskap br vara helt beredda p att
gra sitt ktenskap till det viktigaste i livet.
Det r nedbrytande fr den ndvndiga knslan i ett lyckligt ktenskap,
att ngon av parterna sger till den andra: Jag behver dig inte. S r
det, srskilt eftersom Frlsarens rd ld och lyder att vi ska bli ett
ktt. Drfr skall en man lmna sin far och mor och hlla sig till sin
hustru, och de tv skall vara ett ktt[.] S r de inte lngre tv utan
ett ktt.8
Att vara av ett hjrta
Det r mycket svrare att vara av ett hjrta och ett sinne n att vara
ett fysiskt sett. Denna enighet i hjrta och sinne tar sig uttryck i
uppriktiga kommentarer som jag uppskattar dig och jag r stolt ver
dig. Sdan harmoni i hemmet kommer av att vi frlter och glmmer,
vsentliga bestndsdelar i ett moget ktenskapligt frhllande. Ngon har
sagt att vi br ha gonen vidppna innan vi gifter oss och halvslutna
eftert.9 Verklig krlek borde brja i ktenskapet, fr det r ett
frhllande som mste frnyas varje dag.
Jag undrar om det r mjligt fr den ena ktenskapspartnern att
tillintetgra den andra och nd vara fullstndigt hel. Den som
frringar den andras gudomliga uppgift i barnens nrvaro, frringar
dttrarnas spirande kvinnlighet och snernas vxande manlighet. Jag
antar att det alltid finns rliga meningsskiljaktigheter mellan man
och hustru, men ls dem i enskildhet.
Vi mste inse att vissa ktenskap misslyckas. t dem som befinner sig
i denna situation vill jag uttrycka min frstelse, fr varje
skilsmssa innebr sorg. Men dessa par br undvika att bryta sina
frbund till varje pris. Enligt min sikt upphjs varje lfte mellan en
man och en kvinna, frenat med en ktenskapsceremoni, till ett
frbund. Familjen far, mor och barn r den ldsta och mest bestndiga
institutionen i vrlden. Den har verlevt stora skillnader i geografi
och kultur. Det beror p att ktenskapet mellan man och kvinna r ett
naturligt tillstnd och instiftat av Gud. Det r en moralisk
ndvndighet. De vigslar som utfrs i vra tempel, i avsikt att bli
eviga frhllanden, blir allts de heligaste frbund vi kan ing. Den
beseglingskraft som Gud gett genom Elia beropas sledes, och Gud
blir delaktig i lftena.
I hela mitt liv, under vilket jag handskats med mnskliga problem,
har jag anstrngt mig att frst vad som skulle kunna betraktas som en
rttfrdig orsak till att bryta mot frbunden. Jag beknner att jag
varken
har visdom eller myndighet att slutgiltigt avgra vad som r en
rttfrdig orsak. Enbart ktenskapspartnerna kan avgra detta. De mste
ta p sig ansvaret fr den rcka av fljder som oundvikligen intrffar,
om dessa frbund inte hedras. Enligt min sikt kan en rttfrdig orsak
inte vara ngot mindre allvarligt n ett utdraget och uppenbarligen
ofrbtterligt frhllande som r frdande fr en mnniskas vrdighet som
mnniska.
Samtidigt hyser jag starka sikter om vad som inte r ngon orsak till
att man bryter de heliga ktenskapsfrbunden. Det rcker inte med
mental vnda eller olikheter i personligheter eller att vi vxt ifrn
varandra eller att krleken tagit slut. Detta gller srskilt nr det
finns barn i familjen. Bestende gudomliga rd fr vi frn
Paulus:
Ni mn, lska era hustrur, s som Kristus har lskat frsamlingen och
offrat sig fr den.10 [Frmana] de unga kvinnorna att lska man och
barn.11
Det bsta botemedlet
Jag anser att kyrkans medlemmar har det bsta botemedlet mot vrt
snderfallande familjeliv. Det r att mn och kvinnor och barn rar och
respekterar bde fdernas och mdrarnas gudomliga uppgifter i hemmet.
Hrigenom utvecklas msesidig respekt och uppskattning bland kyrkans
medlemmar genom den rttfrdighet vi finner i hemmet. P detta stt kan
de storslagna beseglingsnycklar som terstlldes av Elia, och som
Malaki talade om, verka genom att vnda fdernas hjrtan till barnen
och barnen till fderna p det att icke hela jorden skulle hemskas
med frbannelse.12
President Joseph Fielding Smith, (18761972) sade angende Elias
nycklar: Denna beseglingsmakt, som frlnades Elia, r den makt som
binder samman mn och hustrur och barn till frldrar fr tid och
evighet. Det r den bindande kraft som finns i varje
evangeliefrordning ... Det var Elias uppgift att komma och terstlla
den, s att frvirringens och oordningens frbannelse inte skulle
finnas i Guds rike.13 Frvirring och oordning r alltfr vanliga i
samhllet, men de fr inte tilltas delgga vra hem.
Vi kanske betraktar den kraft som frlnades Elia som ngot som endast
hr samman med formella frrttningar som utfrs p heliga platser. Men
dessa frrttningar blir dynamiska och framkallar gott frst nr de
visar sig i vrt dagliga liv. Malaki sade att Elias kraft skulle
vnda fdernas och barnens hjrtan till varandra.14 Hjrtat r knslornas
centrum och kanalen fr uppenbarelse. Denna beseglingsmakt yttrar
sig sledes i familjefrhllanden, i egenskaper och dygder som
utvecklas i en krleksfull och tjnande milj. Det r dessa band som
sammanbinder familjerna, och prstadmet pskyndar utvecklingen. P
omrkliga, men nd ptagliga, stt skall prstadmets lra ... falla ver
din sjl [och ditt hem] som himmelens dagg.15 Jag vittnar om att
prstadmets vlsignelser, d prstadmet ras av fder och kta mn och
vrdas av hustrur och barn, verkligen kan bota den krftsvulst som
hemsker vrt samhlle. Jag vdjar till er fder att ra er kallelse i
prstadmet, vlsigna era familjer genom detta heliga inflytande och
erfara de belningar som vr Fader och Gud utlovat.
SLUTNOTER
- Lran och frbunden 83:2.
- Lran och frbunden 83:4.
- Lran och frbunden 84:99.
- Lran och frbunden 29:48.
- Karl Zinsmeister, Fathers: Who Needs Them? (Tal hllet vid Family Research Council, 19 jun 1992.)
- Womans Status, Womans Exponent, 15 jul 1872, s 29.
- Andra Samuelsboken 18:33.
- Matteus 19:56.
- Magdeleine Scudry, i John P Bradley och andra, sammanst, The International Dictionary of Thoughts (1969), s 472.
- Efesierbrevet 5:25.
- Titus 2:4.
- Lran och frbunden 110:15; se ocks Malaki 4:6.
- Elijah the Prophet and His Mission (1957), s 5.
- Se Malaki 4:56.
- Lran och frbunden 121:45.