Etthundratusen afrikaner gläds åt kontinentomfattande "Mormon Helping Hands-projekt"

Ghana, Accra - Humanitär verksamhet kan handla om katastrofhjälp eller att hjälpa samhällen förbereda sig under tider av fred.

Förra veckan samarbetade över 100 000 mormoner i hela Afrika i ett kontinentomfattande "Mormon Helping Hands-projekt" för att röja upp i samhället.

Kyrkans medlemmar samarbetade med lokala regeringsledare för att välja ut projekt som skulle vara samhället till störst hjälp. Avrinningsrännor på trafiktäta gator rensades, sjukhus fick ett nytt lager målarfärg och allmänna områden förskönades med blommor och gräs.
Charles Adebayo, medlem i kyrkan i Nigeria, var så glad över att kunna delta i projektet. "Vi finner riktig glädje när vi tänker på annat än oss själva. Det är sann glädje."
Trots att det finns en kvarts miljon medlemmar i Afrika är kyrkan fortfarande inte särskilt känd där, säger Adesina Olukani, kyrkans talesman i Afrika.
"Kanske kommer en del av mysteriet kring vår tro att skingras nu", säger han.