Delar Kristi ljus: BYU:s artistgrupper i Europa

Artistgrupper från Brigham Young University besöker Europa

BYU Folk Dance Ensemble i Ungern, Österrike och Tjeckien

Folk Dance Ensemble inledde sommaren med att tillbringa tre veckor på resande fot genom Europa. Gruppen besökte Ungern, Österrike och Tjeckien och deltog i festivaler och aktiviteter under hela turnén.

<p>Mountain Strings och Folk Dance Ensemble samlade framför Sankt Stefansbasilikan i Budapest.</p><p>Cougarettes umgås med familjer i Résidis flyktingcenter i Paris.</p><p>Ballroom Dance Company poserar vid Blackpool Dance Festival i England.</p><p>BYU Wind Symphony underhåller en stor publik i den historiska konserthallen Palau de la Música Catalana i Barcelona, Spanien.</p><p>Young Ambassadors besöker vackra Glencoedalen i Skottland.</p>
Mountain Strings och Folk Dance Ensemble samlade framför Sankt Stefansbasilikan i Budapest.2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Den första festivalen var den 28:e årliga Donaufestivalen i Budapest och den andra var Strážnice International Folklore Festival i Tjeckien. En ensemblemedlem uttryckte sin tacksamhet för festivalupplevelsen: ”Jag tyckte mycket om att se grupper från Ungern och Tjeckien uppträda. Jag fick större kärlek till folket, deras land, kultur och historia. Jag gladdes åt att kunna dela mitt vittnesbörd och ljus genom dansen.” Mellan festivalerna gjorde gruppen en sightseeingtur i Budapest och filmade sitt traditionella ungerska stycke, Dulándlé.

BYU Cougarettes i Italien och Frankrike

I juli reste BYU Cougarettes till Italien och Frankrike. I Italien tävlade de i World Dance Movement, en internationell dansfestival i Castellana Grotte. De fick träffa dansare från olika länder och förärades utmärkelsen ”Dance Group of the Year”.

”Det var magiskt att få dansa på den scenen mitt i vackra Italien! När vi dansar strävar vi alltid efter att dela Kristi ljus, och det var så härligt att kunna dela vår kärlek och Kristi ljus med de lokala invånarna världen över”, säger Abbi Kelley Slade, president för gruppen.

Cougarettes umgås med familjer i Résidis flyktingcenter i Paris.2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Förutom att tävla dansade och sjöng de med familjer i Résidis flyktingcenter i Paris. Gruppen hävdar att den upplevelsen var en av turnéns ”andliga höjdpunkter”.

BYU Ballroom Dance Company i Belgien och England

Resan som BYU Ballroom Dance Company gjorde tog dem tillbaka till ansedda British Championships vid Blackpool Dance Festival. Där belönades gruppen med två förstaplatsutmärkelser.

Ballroom Dance Company poserar vid Blackpool Dance Festival i England.2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Efter vinsterna i Blackpool reste Ballroom Dance Company till Bryssel för att framföra showen ”Rhythm” på Kungliga flamländska teatern för en publik bestående av ambassadörer för Europeiska unionen och globala dignitärer.

Wind Symphony i Spanien och Portugal

I år reste BYU:s Wind Symphony till de vackra länderna Portugal och Spanien. Ensemblen framträdde två gånger första veckan i Portugal, bland annat på området vid Lissabons tempel.

I Barcelona upplevde gruppen en av turnéns höjdpunkter när de framträdde i konserthallen Palau de la Música Catalana. Wind Symphony donerade vinsten från biljettförsäljningen till två lokala organisationer som arbetar med personer som har problem med hörsel, syn eller psykisk ohälsa.

BYU-performing-04
BYU Wind Symphony underhåller en stor publik i den historiska konserthallen Palau de la Música Catalana i Barcelona, Spanien.2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

BYU Young Ambassadors i Skottland

Den här sommaren åkte BYU Young Ambassadors på turné i Storbritannien. Gruppen framförde showen ”Thank You for the Music” i Surgeon’s Halls Grand Theatre, med theSpaceUK som värdar, som en del av Edinburgh Festival Fringe.

Young Ambassadors besöker vackra Glencoedalen i Skottland.2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Höjdpunkter under deras tid där var när de filmade tre musikvideor, när alla deras shower blev slutsålda och när de framträdde under andakter i lokala församlingar. En elev sa: ”Socialt och andligt sett insåg jag att jag kan känna gemenskap var som helst och att det finns vänliga och kristuslika personer överallt … Jag kände kärleken från människorna vi träffade och kände min egen kärlek till dem.”

Brigham Young University är en privat institution som sponsras av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Den tillhandahåller utmärkt sekulär utbildning, förstärkt av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas ideal och religiösa principer.