Boxningsmstare blir missionr

Sofie, som r en av vrldens frmsta unga kvinnliga boxare, har tillflligt lagt handskarna och knytslagen mot motstndarna t sidan fr att under ett och ett halvt r tjna som missionr fr Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Hon strvar varje dag efter att dela med sig av sin tro till andra, men har ocks stora planer p att g tillbaka till ringen och ta en medalj i OS 2012 i London. Hur kan den hr mstarinnan i ringen behlla perspektivet med sin tro? Jag har inga problem med att vara troende och boxare, har hon rapporterats sga. Boxning r egentligen ingen vldsam sport. Fr att vinna krvs framfr allt koncentration. Sofie kommer frn en boxarfamilj och brjade trna p allvar som trettonring. Hon boxades med sin pappa och bror hemma i Horsens i Jylland (Danmark). De hr dagarna och ren av trning och frfining har gjort henne till en av de frmsta kvinnliga boxarna. Hon har varit dansk mstare tre gngare och skandinavisk mstare tv gnger. Hon vann brons vid europeiska msterskapet och kom p fjrde plats i vrldsmsterskapet. I stllet fr att dagligen trna och finslipa sin boxning utfr hon nu missionrsarbete fr kyrkan bland folket i Trondheim. Sofie bekostar sjlv resor och boende som mnga andra av kyrkans missionrer. Hon och hennes kamrat inbjuder andra att komma till Kristus och finna samma gldje som hon har funnit i hans lrdomar. Enligt citat sger Sofie att hennes budskap r att Gud lskar oss och har en plan fr oss som mnniskor. Han har terstllt sin kyrka som den var p Jesu tid. Fr att stadkomma detta har han valt en ny profet, amerikanen Joseph Smith, som levde i brjan av 1800-talet. Joseph Smith versatte Mormons bok, som vi anvnder som helig skrift frutom Bibeln. Nr hon tillfrgas vilka egenskaper hon har lrt sig genom boxningen som har hjlpt henne i missionrsarbetet, svarar hon: Att gra upp tydliga personliga ml varje dag. Som boxare r jag knd fr min fightaranda och jag anvnder mig ocks av den som missionr. Mitt ml varje dag r att knna mig tillfreds med mina anstrngningar vid dagens slut. Nr hon andra sidan tillfrgas hur hennes tro har pverkat boxningen, svarar Sofie: Innan jag gr in i ringen ber jag alltid en liten bn om styrka. Det har resulterat i mnga segrar. Hennes fokusering ligger fr nrvarande p missionrsarbetet, men hon r bestmd i sin frskran om att hon ska tervnda till ringen. Hennes drm: Att bli professionell boxare.