Nyhetsrummet Blogg

Amerikansk mästare i high school-basket sätter tron först i Tyskland

Nick Emery, amerikansk nationell mästare i high school-basketboll, fick rekryteringserbjudanden från flera amerikanska universitets ledande idrottsprogram, men istället för att spela boll framför entusiastisk publik valde Emery ett annat lag - i Tyskland.

Nick Emery i Tyskland

Emery, som anses vara en av de 50 bästa basketbollspelarna i USA, är en heltidsmissionär för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Den före detta Lone Peak High School-basketstjärnan lät sin idrottskarriär få vänta förra maj för att tjäna en tvåårsmission och är för tillfället placerad i Frankfurtområdet.

"Jag valde att tjäna en mission eftersom jag älskar att tjäna min Frälsare", sa Emery. "Han har gett oss så mycket och det har påverkat mitt liv dramatiskt."

Emery och hans lagkamrater fick nationell uppmärksamhet under 2012 och 2013 efter en nästan perfekt vinstserie och flera mästerskapssegrar. Emery sa dock att han upptäckt en annan sorts tillfredsställelse genom flitigt missionsarbete.

"En mission är givande för att när vi undervisar människor kan man verkligen se deras liv förändras och hur det hjälper dem", sa Emery. "Jag tror att det är den främsta saken jag märkt på min mission - tillfredsställelsen som kommer när man delar med sig av vårt budskap varje dag."

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas missionärsprogram är ett av de mest utmärkande kännetecknen. Mormonmissionärer kan ses på gatorna i hundratals storstäder i världen och i tusentals mindre samhällen.

Missionärsprogrammet grundar sig i Nya Testamentets mönster där missionärer tjänade två och två för att undervisa om evangeliet och döpa de som trodde i Jesu Kristi namn (se till exempel Petrus och Johannes arbete i Apostlagärningarna).

Fler än 80000 missionärer tjänar som missionärer i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga samtidigt. De flesta är unga människor, under 25 års ålder, som tjänar i fler än 400 missionsområden runt om i världen.

Efter sin mission kommer Emery att spela basket för Brigham Young University och hoppas han återvänder starkare.

"En mission utvecklar dina ledarskapsfärdigheter och hjälper dig att känna igen dina svagheter för att vända dom till styrkor", konstaterade Emery. "För mig kan det kopplas till basket på många olika sätt och jag har lärt mig så mycket."

Den amerikanska dagstidningen Deseret News publicerade nyligen två artiklar om Emery och hans lag. För att läsa mer, se artiklarna här och här.

Bläddra bloggen

Om: This blog is managed and written by staff of the Public Affairs Department of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints. The information here is reliable and accurate but should not necessarily be viewed as official statements from the Church. The purpose of this blog is to provide journalists, bloggers, and the public with additional context and information regarding public issues involving the Church. For official news releases and statements from the Church, visit MormonNewsroom.org.

Stilguideanmärkning: Använd kyrkans fullständiga namn när det nämns första gången i artiklar om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. För mer information om användningen av kyrkans namn, se vår på stilguide nätet. »Stilguide - Om kyrkans namn.