Äldste Christofferson träffar Óbudas borgmästare i Budapest

Kyrkan har släppt en konstnärsrendering av Budapests tempel

Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga hade ett möte med borgmästaren i Óbuda-Békásmegyer, László Kiss, i Budapest den 1 mars 2024 för att presentera kyrkan och berätta mer om templet kyrkan ska bygga i kommunen.

Äldste Brent H. Nielson i presidentskapet för de sjuttios kvorum och äldste Jack N. Gerard i de sjuttios kvorum, som är andre rådgivare i presidentskapet för området Centrala Europa, samt Péter Borsos, president för Budapests stav i Ungern, deltog också i mötet.

Budapests tempel tillkännagavs i april 2019 och platsen för detta Herrens hus kungjordes i oktober 2023. Det blir kyrkans första tempel i landet. För närvarande måste kyrkans medlemmar resa till Freiberg i Tyskland för tillbedjan i templet. En konstnärsrendering av Budapests tempel har nu släppts av kyrkan.

Under mötet förklarade äldste Christofferson varför sista dagars heliga bygger tempel runt om i världen och berättade om den entusiasm kyrkans medlemmar i Ungern känner inför att få ett Herrens hus i sitt land. Äldste Christofferson säger att ”borgmästaren var mycket stöttande. Han välkomnar alla religioner och trosgemenskaper i samhället och lovade att stötta kyrkans bidrag till det lokala samhället.” Borgmästaren fick också en inbjudan att närvara vid öppet hus i framtiden, när templet har byggts och är redo att invigas.

”Borgmästare Kiss och hans medarbetare gav kyrkans representanter ett varmt mottagande, och en mycket vänlig och hjärtlig anda kännetecknade hela diskussionen”, säger president Borsos.

Delegationen från kyrkan gav borgmästaren en liten staty som föreställer den uppståndne Kristus och tackade honom för hans tacksamhet och öppenhet. I gengäld gav borgmästare Kiss, som också är troende, en fantastisk gåva till äldste Christofferson – en 200 år gammal ikon som hans familj ägt i generationer.

”Den är ett dyrbart föremål. Det är mycket betydelsefullt och rörande att få en så stor och generös gåva av honom. Verkligen betydelsefullt och något jag värdesätter och tar med mig hem”, avslutar äldste Christofferson.

Det finns över 5 200 sista dagars heliga i över 20 församlingar i Ungern, som ligger i Centraleuropa. De första missionärerna från Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga kom till Ungern år 1885. Missionsarbetet upphörde i flera årtionden efter första världskriget. Kyrkan fick officiellt erkännande av den ungerska regeringen 1988 och det första möteshuset i landet invigdes ett år senare.

Sista dagars heliga tempel skiljer sig från kapell och möteshus där medlemmar samlas för söndagens gudstjänster. Tempel anses vara Herrens hus, där Kristi lärdomar åter bekräftas genom heliga förrättningar som förenar familjer för evigheten. I templet får medlemmar lära sig mer om livets mening och ingå förbund om att tjäna Jesus Kristus och sina medmänniskor.