Äldste Bednar träffar europeiska pionjärer

Apostel avslutar besök till fem centraleuropeiska länder

”Vi umgås med heliga som etablerar kyrkans grundval som kommer att bestå i generationer”, sa äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga när han reste genom Centraleuropa på en rundresa i oktober. Äldste Bednar åtföljdes av sin fru Susan och andra seniorledare under besöken i fem länder: Schweiz, Albanien, Österrike, Ungern och Rumänien.

Resan började i Genève i Schweiz lördagen den 8 oktober 2022 med ett möte där det fanns högt uppsatta FN-diplomater och representanter för globala organisationer som samarbetar med kyrkan på humanitära projekt. Den avslutades söndagen den 16 oktober i Bukarest med särskilda möten för alla sista dagars heliga i Rumänien.

”Vi kände bara att det var dags att komma tillbaka och höja våra röster och lovprisa detta folks trofasthet och hängivenhet, och att bära våra vittnesbörd för dem”, säger äldste Bednar.

Albanska pionjärer

Sista dagars heliga pionjärer i Albanien har väntat i flera år på att en apostel ska besöka landet. ”Jag tror att vi vanligtvis mäter framgång i siffror. Siffrorna här är inte höga, men man känner styrkan hos [Albaniens] ståndaktiga heliga. Det har verkligen varit en utmaning för dem att vara åtskilda under covid, och nu kan de träffas igen”, säger äldste Bednar under sitt besök i Tirana, huvudstaden och den största staden i Albanien.

”Man behöver inte dra en handkärra för att vara pionjär”, säger syster Bednar. ”Man behöver bara ha stor tro, särskilt i ett område som detta, där det finns så få medlemmar i kyrkan.”

Tisdagen den 11 oktober 2022 hölls ett särskilt möte i Tirana för missionärerna som verkar i Albanien, Cypern, Grekland, Kosovo och Nordmakedonien, och medlemmarna fyllde ett konferensrum under en kvällsandakt.

Jetmir Hysi, president för Tirana stav i Albanien, säger att kyrkan når en milstolpe i år. Missionärer kom för första gången till landet i juni 1992.

”Kyrkan har funnits här i omkring 30 år. Vi har unga män och [unga] kvinnor nu som gifter sig, du vet, de liksom skapar sina egna familjer. Så vi påbörjar den andra generationen i kyrkan”, säger president Hysi.

Dorjana och Erald Veliu var det första unga albanska paret som vigdes i templet. De reste till Frankfurt i Tyskland för sin vigselceremoni den 3 augusti 2005. I dag fostrar de sina två barn i kyrkan.

”Vi tänker inte så mycket på att vi är pionjärer eftersom det finns så många som har gjort mycket mer än vi och varit mer engagerade i kyrkan än vi”, säger Erald Veliu som verkar som rådgivare i stavspresidentskapet. ”När andra frågar mig vad det innebär att vara medlem i kyrkan säger vi att vi försöker vara den ledstjärna, det lilla ljus som leder andra mot mållinjen.”

Planer görs för ett evenemang 2023 som ska hedra minnet av när kyrkan organiserades i Albanien.

”Jag tror att framtiden är ljus här. På denna grundval av tro på Frälsaren kommer något mycket starkt att byggas”, säger äldste Bednar.

Fokus på det ”uppväxande släktet”

Under en stor del av seniorledarnas besök fokuserade de på ungdomar och unga vuxna, som ofta kallas det ”uppväxande släktet”, allteftersom kyrkan fortsätter att mogna i Centraleuropa.

I Wien i Österrike tog äldste Bednar upp den uppdaterade guiden ”Vägledning för de unga” under ett särskilt möte för tonåringar och deras ledare.

”Det jag hörde i dag var att Jesus och Gud finns där för oss varje gång vi behöver dem”, säger Jakob Husz, en ungdom i Österrike.

Syster Bednar sa att det var härligt att besöka Wien eftersom ett nytt tempel har tillkännagivits för staden.

Elever från Cumorah Academy, en skola baserad i Tjeckien, deltog i ett annat möte där unga vuxna fick ställa frågor till aposteln.

”Kyrkans ungdomar är kyrkans framtid. Och i en värld som blir alltmer kaotisk och förvirrande är vi angelägna om att hjälpa ungdomarna att få en fast grundval på Kristi klippa”, säger äldste Bednar.

Tempel i Centraleuropa

Samtidigt som sista dagars heliga i Centraleuropa bygger upp sin tro, finns det planer på att bygga tempel i Österrike och Ungern.

”Vårt råd angående templet är att inte fokusera på templet som byggnad, hur vackra de än är, hur enastående de än är. Det handlar inte om byggnaden. Det handlar om Herren Jesus Kristus och hur vi, genom förbunden som ingås och förrättningarna som utförs i templet, kan förankras till och gå i ok med honom”, säger äldste Bednar.

”Kyrkan är fortfarande i begynnelsestadiet här. De flesta av oss är första generationens medlemmar … Det faktum att vi är få tror jag gör oss starkare, får oss att uppskatta alla evangeliets välsignelser, däribland templet, eftersom vi inte har något tempel här än”, säger Radu Stoica, en sista dagars helig pionjär i Rumänien som verkar som distriktspresident i Brasov.

Det finns omkring 3 000 sista dagars heliga som bor i Rumänien, ett land fullt av ortodoxa traditioner.

”Folket tror på Gud. De fostrades med en tro på Gud, men ibland är det svårt att göra förändringar”, säger president Stoica som blev medlem i Jesu Kristi kyrka när han var nio år.

Äldste Bednar avslutade sin resa med besök i Budapest i Ungern och i Bukarest i Rumänien, där han träffade missionärer och lokala församlingar innan han återvände till Utah.

”Glädjen i evangeliet, kärleken och gemenskapen, är så tydliga i deras ansikten på mäktiga sätt”, avslutar äldste Bednar.