2019 års julinitiativ uppmuntrar till tjänande av individen

Det globala initiativet ”Ett ljus för världen” körs för fjärde året

Ett globalt initiativ att tjäna andra under julen 2019 har påbörjats av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Initiativet ”Var ett ljus för världen – för en person i taget” startar officiellt den 1 december. Det finns redan resurser på engelska på LighttheWorld.org, bland annat bilder och videor man kan dela. Andra språk kommer senare.

Deltagare uppmuntras att varje dag tänka på någon som de kan hjälpa eller bjuda in och tjäna på Frälsarens sätt, en person i taget.

”Ett ljus för världen ger dig underbara tillfällen att bjuda in vänner och bekanta till kyrkan och ditt hem för att lära sig om Frälsaren tillsammans med dig”, säger äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum. ”På det sätt som känns naturligt och normalt för dig kan du berätta för andra varför Jesus Kristus och hans kyrka är viktig för dig.”

Initiativet, som nu körs för fjärde året i rad, sträcker sig över hela december.

Dagliga aviseringar om tjänande

De som deltar kan be att få dagliga aviseringar om tjänande via e-post från och med 1 december 2019. Förslag för dagligt tjänande kan vara att äta lunch med någon man inte brukar äta lunch med, hjälpa en behövande genom att ge en mindre donation till en välgörenhet eller att planera in egentid med en vän eller närstående.

Julvideo

Det finns en ny inspirerande video, ”Jesusbarnet”, som man kan titta på, ladda ner och dela från och med 24 november på EttLjusFörVärlden.org.

Den 18 minuter långa videon är en gripande, personlig och medryckande version av julberättelsen som hjälper tittarna att uppleva och dela händelserna kring Frälsarens födelse ur ögonvittnens perspektiv. Videon finns på Evangeliemedia, i appen Evangeliebiblioteket och på YouTube.

Gåvo-automater

De populära gåvo-automaterna är tillbaka i år, vilket gör det lätt att donera till globala välgörenhetsorganisationer som UNICEF, Church World Service, WaterAid, Water For People och International Medical Corps.

Automaterna finns på åtta platser i USA: Gilbert, Arizona; San Jose, Kalifornien; Denver, Colorado; Laie, Oahu, Hawaii; Las Vegas, Nevada; New York City, New York och Orem och Salt Lake City, Utah. Det finns också en i London, England (besökscentret i Hyde Park) och en i Manila, Filippinerna.

Särskild söndagsgudstjänst

Kyrkans församlingar kommer att hålla en särskild julgudstjänst söndagen den 22 december. Medlemmar uppmuntras att bjuda in vänner att komma och dyrka Gud med dem under ett entimmesmöte med fokus på Kristus. Platser och tider för dessa gudstjänster som Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga anordnar finns på Hitta ett möteshus på JesuKristiKyrka.org.