Tabernakelkören

Tabernakelkören, en av de äldsta och största körerna i världen, har uppträtt inför Förenta staternas presidenter, sålt miljoner skivor, vunnit otaliga utmärkelser och trollbundit åhörare i dussintals länder.

Kören hör hemma i Salt Lake City i Utah, huvudsätet för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Kören består av 360 sångare mellan 25–60 år som är volontärer och medlemmar i kyrkan. De övar och uppträder varje vecka och ackompanjeras ofta av Orchestra at Temple Square.

Tabernakelkören grundades i mitten av 1900-talet. En mindre kör sjöng under en kyrkans konferens den 22 augusti 1847, endast 29 dagar efter det att de första pionjärerna anlänt för att kolonisera Saltsjödalen.

Väster om templet i Salt Lake City står det historiska Tabernaklet, körens hem. Tabernakelkören fick sitt namn från den byggnaden.

Kören ackompanjeras i det stora auditoriet av tabernaklets orgel med sina 11 623 pipor. Dess framträdande guldfärgade pipor är tillverkade av runda trästavar i handsnidat timmer från Utah. Tio pipor från den ursprungliga orgeln, som byggdes 1867, används fortfarande idag.

Kören är mest känd för sin utsändning Music and the Spoken Word varje söndag, som sänds från Temple Square i Salt Lake City. Det är det äldsta, kontinuerliga riksomfattande radioprogram som sänts i Amerika.

Ronald Reagan, Förenta staternas president 1981–1989, gav Tabernakelkören namnet ”Amerikas kör” 1981 när kören sjöng under hans installation.

Konsertturnéer under årens gång har fört kören till kända konsertsalar i Nord- och Sydamerika, Europa, Asien och Stilla havet.

Under vinterolympiaden i Salt Lake City — 8–24 februari 2002 — uppträdde kören under avslutningsceremonin.

Körens inspelningar har fått två platina- och fem guldskivor och en Grammy för deras tolkning av ”Battle Hymn of the Republic”. Kören har spelat in skivor tillsammans med några av världens bästa orkestrar, bland annat Philadelphia Orchestra, New York Philharmonic Orchestra och Jerusalem Symphony Orchestra.